Vedere cu Pont Neuf, o lucrare excepțională pe sticlă atribuită pictorului german Baumgartner
Un rar exemplu de pictură pe sticlă ce reprezintă Parisul secolului al XVII-lea, „Vue du Pont-Neuf, du palais du Louvre et du collège des Quatre Nations” descrie cu acuratețe un peisaj urban cu Sena, fiind desemnată lucrarea săptămânii la Musée Carnavalet – histoire de Paris.
Pe noul pod construit, viața cotidiană reunește cele mai variate activități: trăsuri, negustori, nobili.
Raritatea unei execuții pe sticlă și finețea detaliilor fac din această operă o piesă excepțională.
Ea ar fi putut fi executată după gravura pictorului german Baumgartner (1712-1761), specialist în realizarea peisajelor pe sticlă.
Baumgartner, pictor în frescă
După 1733, Johann Wolfgang Baumgartner a lucrat la Augsburg, unde s-a remarcat inițial ca pictor pe sticlă. Și-a pus amprenta și ca pictor și, începând cu anii 1750, din ce în ce mai mult ca pictor în frescă.
Baumgartner s-a inspirat stilistic de la Johann Baptist Bergmüller și Georg Philipp Rugendas, precum și de la alți maeștri asociați cu Academia din Augsburg. Din anii 1740, forma de ornamentare rococo practicată în sudul Germaniei a devenit un element stilistic dominant în limbajul formal al lui Baumgartner.
Artistul a lăsat moștenire o serie de desene și a realizat multe modele pentru tipărituri, precum și suite de alegorii și mituri, pe care gravorii de la Școala din Augsburg le-au transferat în mediul tipografiei. Remarcabil este că, spre deosebire de alți artiști locali, cum ar fi Johann Georg Bergmüller și Gottfried Bernhard Göz, el nu a lucrat, cu o singură excepție, ca gravor.
Credit foto: Atribuită lui Johann Wolfgang Baumgartner (1712-1761), lucrarea „Vue du Pont-Neuf, du palais du Louvre et du collège des Quatre Nations” – Musée Carnavalet – histoire de Paris