„Vertebrae mundi”, șase artiști expun la galeria AnnArt
Dana Catona, Ada Muntean, Emma Păvăloaia, Denis Nanciu, Ioana Stelea și Otilia Boeru expun la galeria AnnArt sub titlul „Vertebrae mundi” o serie de lucrări în care privesc lumea la scara unei anatomii umane.
Vernisajul expoziției curatoriate de Raluca Ilaria Demetrescu e programat pentru 20 iunie, între orele 18:00 și 20:00. Expoziția poate fi vizitată până la 31 iulie.
„Emma Păvăloaia, Denis Nanciu, Ioana Stelea, Otilia Boeru, Dana Catona, Ada Muntean, șase artiști din zone, discipline și de vârste diferite se străduiesc, privesc, analizează și caută să priceapă lumea/ lumile, la scara unei anatomii umane, a florii parte din noaptea urbei, a elementului de habitat, cu ajutorul ochiului intern întors spre sine, deschis însă spre înțelegere așa cum explica în «L’O’eil et l’Esprit» filosoful francez Merleau-Ponty. Percepția intuitivă pe de-o parte și analiza conștientă a lumii, a fenomenelor, construcția compoziției din elementele aflate la baza lucrurilor sunt instrumentele gândirii artistice și speculative cu care artiștii operează în cadrul proprei practici artistice”, spune curatoarea.
Între oniric și realitate
Emma Păvăloaia, pictoriță clujeană născută în 1994, relatează în pânzele ei de mari dimensiuni, prin formulări poetic supra-realiste, situațiii depopulate de oameni ce se petrec în timpul crepusculului și al nopții, momente casnice și peisaje de lizieră de lac, de pădure, scene situate la limita dintre oniric și realitate (auto)reprezentări ale sinelui interior. Poveștile ei vizuale se (re)construiesc din umbre ce se pierd în colorate întunericuri, florile, peștii, copacii din lucrările Emmei Păvăloaia nu sunt simple elemente compoziționale, ele aduc magie, mistifică nocturnele peisaje interioare sau exterioare ce generează noi ecosisteme vide de prezențe vertebrate.
În desenele alb negru realizate în cărbune pe pânză, Ada Muntean, artistă din Cluj născută în 1987, asistent univesitar la UAD, (re)structurează elemente anatomice, portrete-dezintegrări pe care le recompune prin intermediul privirii în interior și atenției spre exterior, pe care o duce artistul filosof, analist al celor omenești. Artista propune, speculativ, dintr-o știință proprie a anatomiei portretului, o formulă care își propune să sondeze ceea ce se află mai departe, mai profund decât ceea ce se vede în imagine.
Denis Nanciu, artist emergent născut în 1999, bucureștean acum, intervine în expoziție cu o punere în scenă populată de ființe-elemente-gânduri, adunare de obiecte din sticlă sau metal eclectice ca temă și preocupări, dar recognoscibile ca fiind mâna sa personală. Artistul transformă materia sticlei în povești care transcend limitele decorativului, ele sunt ferestre lichid transparente către lumi diverse, fiecare piesă dezvăluind o narațiune unică ce reflectă experiențele personale ale artistului.
Poetă și artistă vizuală, Dana Catona, născută în 1966, conferențiar universitar la FAD Timișoara, este prezentă în expoziție cu două lucrări-modul, expresii artistice care îmbină estetica frustă, formal ancestrală cu semnificația, provocând privitorul să reflecteze asupra relației dintre structură și spațiu. Lucrările ei cu forme hibride, geografii sensibile sunt realizate în ceramică arsă la temperaturi mari și iau în mod egal formă de instalații și sculpturi. Două lumi diferite se regăsesc în formele modelate de artistă: coloana vertebrală, structura anatomiei interne, și cuibul-cort care vorbește despre habitatul corpului uman în corpul său fizic.
Artista Otilia Boeru, lector universitar la UNARTE București, născută în 1979, participă în expoziție cu lucrări care reprezintă două direcții conceptuale, specifice creației ei, o țesătură în război cu douăsprezece ițe și instalația textilă în forma unei sculpturi moi compusă din detalii anatomice antropomorfe. Dacă în tapiserie artista operează cu forme abstracte urmărind să experimenteze cu structura tactilă a materiei, a fibrei textile, băteală și ițe, a culorii, în instalația omul-animal lucrările se articulează din elemente antropomorfe cu care Otilia Boeru recreează animale fantastice, veche preocupare a sa, folosindu-se conceptual de tema corpului uman și a relației sale cu lumea, cu natura și cu locul ocupat în spațiu.
Ioana Stelea (născută în 1981) transformă sticla în emblemă modulată a unei siluete feminine și cuibul cu sfera primordială, ou din sticlă transparentă. Artista are drept scop experimentul, pare că deține cheia științei folosirii materiei transparente și colorate. Structurile lucrărilor ei sunt fragile, artista sugerează ideea de (auto)protecție, invitând privitorul să reflecteze asupra temelor de trecere dintr-o stare în alta a corpului uman și geneza din sferă – oul plasat în cuibul lumii. Transparența și jocul de culori ale sticlei folosite de Ioana Stelea adaugă intensitate experienței vizuale pe care o ai în contact cu lucrările sale. Prin modul în care manipulează materia, Ioana Stelea depășește granițele convenționale ale artei din sticlă, transformând-o într-un mediu de explorare și experimentare.