Vizionara pop art Marisol, pe picior de egalitate cu Warhol într-o expoziție în SUA
Vizionara pop art Marisol a fost readusă în atenție și plasată pe picior de egalitate cu Andy Warhol, care i-a fost prieten și colaborator mulți ani. Lucrările ei, uitate de multe decenii, sunt prezentate acum într-o expoziție la Miami.
Expoziția „Marisol and Warhol Take New York” este deschisă la Pérez Art Museum.
Dacă în anii 1960 era adorată în New York, până la finalul deceniului următor, Marisol a fost dată uitării.
Născută în 1930, în Paris, într-o bogată familie venezueleană, Maria Sol Escobar a ajuns la New York în 1950 și, până la jumătatea anilor 1960 a devenit pilon al mișcării pop art.
Figurile din lemn create de ea au încântat lumea artei. Personajele pe care le-a portretizat erau deseori arhetipale, femei cu copii și familii, însă, pe alocuri, au apărut și figuri cunoscute, precum președintele John F Kennedy, actorul John Wayne și criticul de artă Sidney Janis. Opera ei a fost inclusă în „The Art of Assamblage” de la Museum of Modern Art, ulterior i-a fost comandat să realizeze trei coperte pentru revista Time, iar în 1968 a reprezentat Venezuela la Bienala de la Veneția.
Artistul Rolando Peńa a declarat-o pe Marisol, în plină glorie, drept „incontestabila regină a pop art”.
În anii 1970, faima ei a apus și astăzi numele Marisol este nefamiliar în artă, mai ales comparativ cu bărbații contemporani ei și cu Andy Warhol, prietenul și colaboratorul său.
Marisol și Andy Warhol
Pérez Art Museum Miami (PAMM) a inaugurat recent expoziția „Marisol and Warhol Take New York”, în care opera celor doi artiști este pusă față în față. Expoziția a fost inițiată de Andy Warhol Museum din Pitttsburgh la începutul acestui an și concepută de Jessica Beck, curator al acestei instituții. Ea este organizatăă de Maritza Lacayo de la PAMM.
Punând accentul pe anii 1960 – 1968, expoziția aduce laolaltă lucrări remarcabile ale lui Marisol din colecții globale, alături de filme și materiale de arhivă de la Warhol Museum. Este o mărturie a prieteniei celor doi artiști și intereselor lor comune, iar Marisol este plasată convingător ca artist cu propriul cult al personalității.
Warhol și Marisol s-au întâlnit la începutul anilor 1960 și, foarte curând, fiecare a devenit esențial în imaginația celuilalt. În 1962, Marisol a realizat o sculptură a lui Warhol, care îl prezintă pe artist așezat pe un scaun. Din 1963 până în 1964, ea a fost muză pentru el, apărând în mai multe filme experimentale, proiectate la muzeu.
Marisol a cultivat intenționat o enigmă în jurul persoanei ei, la fel și Warhol. Însă artiștii sunt diametral opuși, din punct de vedere material.
În plină glorie, Marisol s-a retras din atenția publicului. Când a revenit, după cinci ani, lucrurile se schimbaseră și nu a reușit să își recâștige statutul. Până la moartea ei, în 2016, la vârsta de 85 de ani, a fost uitată.
Fotografie principală: „The family” (1963). Currier Museum of Art, Manchester, New Hampshire. Henry Melville Fuller Fund. © 2021 Estate of Marisol / Artists Rights Society (ARS), New York