Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  Women in Revolt – Artă feministă, la Tate Britain
helen chadwick, in the kitchen (stove), 1977 © the estate of the artist

Women in Revolt – Artă feministă, la Tate Britain

Tate Britain va prezenta toamna aceasta „Women in Revolt!”, o expoziție cu artă feministă din Marea Britanie creată între anii 1970 și 1990.

Va fi explorat modul în care femeile au folosit idei radicale și metode revoluționare pentru a aduce o contribuție neprețuită la cultura britanică. Prezentând lucrări realizate de mai mult de 100 de artiste și colective de femei care au trăit și au lucrat în Marea Britanie, aceasta va fi prima mare expoziție de gen, spun reprezentanții muzelui londonez.

Poulomi Desai și Shirley Cameron, expuse în premieră

Pictura, desenul, fotografia, textilele, gravura, filmul, sculptura și materialele de arhivă vor fi reunite pentru a cartografia un peisaj al practicii creative, creat pe fundalul unor schimbări sociale, economice și politice extreme. Pe lângă celebrarea operei unor artiști cunoscuți, precum Sonia Boyce, Susan Hiller, Helen Chadwick și Linder, „Women in Revolt!” va pune în centru multe femei care, în ciuda carierelor îndelungate, au fost trecute cu vederea în acea perioadă. Pentru prima dată, într-o expoziție instituțională majoră, vor fi prezentate lucrări de Poulomi Desai și Shirley Cameron, printre multe altele.

Prezentată cronologic, expoziția va începe cu prima conferință de eliberare a femeilor din Marea Britanie, cu protestele Miss World și cu formarea Brixton Black Women’s Group. Artiste ca Margaret Harrison, Penny Slinger și Monica Sjöö depășesc rolurile preconizate ale femeilor în societate, în timp ce Kate Walker, Monica Ross și Su Richardson au lucrat în mod colectiv la un proiect de artă prin corespondență, demonstrând modul în care comunitățile de femei au găsit modalități de a lucra în colaborare fără o infrastructură formală. Multe dintre aceste lucrări nu au mai fost expuse din anii 1970.

În această perioadă a avut loc o evoluție dramatică a relației dintre femei, muncă și mediul domestic. Frustrarea față de așteptările legate de munca domestică este subiectul lucrărilor lui Bobby Baker, al posterelor realizate de See Red Women’s Workshop și al fotografiilor lui Alexis Hunter, în timp ce The Hackney Flashers și Tina Keane analizează implicațiile sociale și politice ale creșterii copiilor în „Who’s Holding the Baby 1978” și „Clapping Songs 1979”. Sculpturile realizate de Rita McGurn și Elizabeth Radcliffe oferă imagini imaginare pline de farmec ale sinelui, folosind tehnici precum croșetarea: adesea subapreciate din cauza legăturii lor cu munca domestică.

Punk, sex și protest

Expoziția va explora impactul creativ al mișcărilor punk și post-punk prin colaje, fotografii și filme de la artiști și muzicieni precum Marian Elliott-Said (alias Poly Styrene), The Neo Naturists și Gina Birch. Este explorată și abordarea sexului în practica artiștilor, de la performance-urile lui Cosey Fanni Tutti până la „Potent Female” (1983) a lui Jill Westwood.

Protestul condus de femei este o temă centrală a expoziției. Bannere, afișe și jurnale de la protestele de la Greenham Common și Section 28, precum și din campaniile împotriva rasismului și SIDA sunt însoțite de fotografii documentare realizate de Format Photography Agency, Mumtaz Karimjee, Bhajan Hunjan și Caroline Coon, afirmând rolul central al femeilor în acest activism. O sculptură de proporții realizată de Margaret Harrison, care face referire la gardurile de la Greenham Common, va fi instalată alături de bannere de protest realizate de Thalia Campbell.

Va fi explorat și impactul artistelor implicate în mișcări cheie precum BLK Art Group și grupul de susținere și arhiva Panchayat, precum și rolul lor în prima National Black Art Convention din 1982 și contribuția lor continuă la discursurile britanice de artă feministă de culoare și din Asia de Sud. Alături de lucrări ale unor personalități precum Lubaina Himid, Sutapa Biswas, Claudette Johnson, Pratibha Parmar și Rita Keegan, vor fi expuse lucrări restaurate special pentru expoziție, cum ar fi „Snakes and Ladders” (1985) a Ninei Edge, o instalație realizată din hârtie și ceramică, care nu a mai fost prezentată public de mai bine de trei decenii.

Expoziția se va încheia cu lucrări realizate spre sfârșitul administrației Margaret Thatcher, concentrându-se pe răspunsul femeilor la Section 28, pe vizibilitatea comunităților de lesbiene și pe epidemia de SIDA, realizate de artiste precum Tessa Boffin și Jill Posener. „Women in Revolt!” se încheie cu lucrări care reflectă asupra peisajului economic în schimbare și a locului femeilor în cadrul acestuia, realizate de Joy Gregory, Franki Raffles și Roshini Kempadoo.

„Women in Revolt!”, curatoriată de Linsey Young, va fi deschisă la Tate Britain în perioada 8 noiembrie 2023 – 7 aprilie 2024. Titlul expoziției provine din textul „Patriarchal Attitudes: The Case for Women in Revolt” scris de Eve Figes în 1970.

Foto: Helen Chadwick, „In the Kitchen (Stove)”, 1977 © The Estate of the Artist. Courtesy Richard Saltoun Gallery, London and Rome – Women in Revolt! at Tate Britain