Ansel Adams, dragostea lui pentru natură și pericolul în care aceasta se află, în expoziție la San Francisco
Ansel Adams, dragostea lui pentru natură și pericolul în care aceasta se află fac obiectul unei expoziții la de Young Museum din San Francisco, unde alături de imaginile reputatului fotograf sunt prezentate lucrări ale unor artiști contemporani care se bazează pe opera lui.
De la monoliți de granit impunători la trunchiuri de copaci texturate, renumitele fotografii alb-negru ale lui Ansel Adams (1902 – 1984) au oferit multor generații șansa de a vedea frumusețea și importanța naturii prin ochii săi.
Acum, expoziția de la muzeul de arte frumoase de Young din San Francisco oferă spectatorilor o nouă modalitate de a intra în contact cu artistul. „Ansel Adams in Our Time”, deschisă până pe 23 iulie, reunește mai mult de 100 de lucrări ale lui Adams alături de 23 de fotografi contemporani influențați de el. În plus, expoziția îl readuce pe Adams în orașul în care și-a lansat cariera și continuă reflecțiile pe care le-a început despre conservare și parcurile naționale în prima sa expoziție de la muzeul de Young, în urmă cu aproape un secol.
Expoziția include unele dintre cele mai cunoscute lucrări ale lui Adams, inclusiv o fotografie a Half Dome sub clar de lună și un autoportret care prezintă umbra artistului, cu brațul întins spre cer, cu un aparat de măsură a luminii în mână, pe o stâncă din Monument Valley.
Pe lângă acestea, pereții galeriei găzduiesc și perspectivele unor noi artiști ale căror fotografii se bazează pe lucrările lui Adams, printre care Catherine Opie, Mark Klett și Byron Wolfe.
Adams și parcurile naționale
Ansel Adams este asociat cel mai mult cu Parcul Național Yosemite, iar imaginile sale panoramice au ajutat la formarea identității parcului.
Cu ceea ce el a numit legătura „spiritual-emoțională” cu parcul și alte peisaje sălbatice, reprezentarea făcută de Adams a contribuit la asigurarea faptului că parcurile naționale vor rămâne arii protejate.
În 1975, Adams a dus mesajul său la Casa Albă, oferindu-i președintelui Gerald Ford o copie a imaginii Yosemite. „Acum, domnule președinte, de fiecare dată când vă veți uita la această fotografie, vreau să vă amintiți de obligația dumneavoastră față de parcurile naționale”, i-a spus el.
În prezent, aceste parcuri sunt apreciate, dar și în pericol, prinse între presiunile vremii extreme și turismul în creștere. Fotografiile care au stimulat aprecierea pentru natura sălbatică au contribuit și la popularea cu turiști a acestor zone.
Ansel Adams a văzut această problemă chiar și în timpul său și s-a opus adesea la ceea ce el numea „turismul” din parcuri și la dezvoltarea acestora pentru uz public. În imaginile lui, evita și elimina de obicei aparițiile oamenilor, pentru a oferi o perspectivă mai curată a peisajelor.
După ce în ultimii ani aceste parcuri au fost afectate și de numeroase incendii de vegetație și furtuni, curatorii expoziției sunt convinși că Adams ar fi avut o perspectivă de împărtășit cu privire la modul în care s-au desfășurat aceste probleme. De aceea, au spus ei, includerea de noi voci artistice a sporit potențialul de impact.
Foto: Ansel Adams – Clearing Winter Storm, Yosemite National Park, cca 1937. (c) Ansel Adams – The Ansel Adams Publishing Rights Trust