Cum pot schimba tablourile percepția publicului față de schimbările climatice
Maci, peisaje înzăpezite, dar și inundații și fabrici fumegânde, artiștii au surprins în tablourile lor fenomenele și dezastrele naturale. Un muzeu din Paris a creat o campanie de conștientizare a schimbărilor climatice… prin artă.
Astfel, aproximativ o sută de capodopere ale Musée d’Orsay vor călători prin muzeele din Franța pentru a sensibiliza publicul față de schimbările climatice.
Patruzeci și nouă de picturi, desene, fotografii și capodopere ale artelor decorative vor fi expuse din martie până în iulie în 31 de muzee din douăsprezece regiuni ale Franței, de la Brest la Tulle, Tours, Avignon, Pont-Aven și Saint-Quentin. La Paris, aproximativ cincizeci de lucrări vor fi puse în valoare în cadrul unui tur tematic al colecțiilor permanente ale templului impresionismului.
„Aceste opere de artă sunt arhive ale planetei”
În jurul lui Monet, Manet, Redon, Courbet, Caillebotte și Signac, peisajele, flora și fauna, dintre care unele au dispărut, vor oferi teme de reflecție în cadrul unor expoziții tematice, tururi, conferințe și ateliere în raport cu contextul lor local, a explicat Sylvain Amic, președintele instituției publice a muzeelor Orsay și Orangery.
„Evenimentele actuale întăresc ideea că muzeele au un rol de jucat (în sensibilizarea cu privire la schimbările climatice). Aceste opere de artă sunt arhive ale planetei. Ele sunt mărturii ale bulversărilor care au început în secolul al XIX-lea, în plină industrializare, „surprinse de artiști”, a subliniat Sylvain Amic.
De exemplu, Muzeul Girodet din Montargis, a cărui colecție a fost devastată de inundațiile din secolul al XIX-lea, este un bun exemplu în acest sens.
O nouă campanie de sensibilizare pentru 2026
În primăvară, Musée d’Orsay va publica, de asemenea, „100 œuvres qui racontent le climat” (100 de opere care spun povestea climei), o carte realizată de experți mondiali în climă și de conservatori ai muzeului, care analizează schimbările climatice prin intermediul colecțiilor sale. Printre aceste lucrări, ursul polar sculptat de François Pompon este singura întruchipare a provocărilor de mediu. Alături de această figură emblematică, o serie de alte specii i-au încântat pe pictorii secolului al XIX-lea, precum polenizatorii, râmele și peștii, cum ar fi păstrăvul din râul Loue pictat de Gustave Courbet în 1873, astăzi pe cale de dispariție, prezentat la Ornans (Doubs), locul său natal.
O „demonstrație în acțiune a ceea ce susțin, accesibilitatea la cultură pentru toți”, a salutat ministrul Culturii, Rachida Dati. „Să fim conștienți de schimbările climatice și, mai ales, să fim conștienți de necesitatea de a acționa, implică și sensibilitatea noastră. Acest mod de a face să circule operele de artă, de a le aduce în întâmpinarea publicului, și mai ales a publicului care se află departe de marile centre urbane, trebuie să devină un reflex”, a adăugat ea, reamintind obiectivul său de a facilita accesul la cultură, în special în zonele rurale.
Musée d’Orsay speră să repete operațiunea în fiecare an, axându-se pe o problemă socială. În 2026, aceasta va fi „munca”, a declarat Sylvain Amic.
Foto credit: Musée d’Orsay, „La Barque pendant linondation, Port-Marly”, 1876, Alfred Sisley