
Incursiune în ecologia dark, la CAV Multimedia
Expoziția de grup „Dark Entanglements”, curatoriată de Raluca Oancea, este vernisată în 18 decembrie la Centrul Artelor Vizuale Multimedia din București.
Sunt reunite proiecte ale unor artiști emergenți și studenți alături de demersuri ale unor artiști și activiști consacrați implicați atât în lucrul cu comunități, protejarea plantelor, a spațiilor nereglementate și a zonelor naturale, cât și în configurarea eco art în România.
Expun Eduard Albu, Georgiana Cojocaru, Vlad Dragne, Angelica Maria, Ruxandra Nițescu și Diana Oană alături de Suzana Dan, Andreea David, Tatiana Fiodorova-Lefter, Mălina Ionescu, Andrei Mateescu, Andreea Medar, Marina Oprea, Raluca Paraschiv, Ovidiu Toader.
Invitat special este ornitologul Liviu Pripon, inițiator al tururilor de căutare a păsărilor invizibile din oraș.
Perspectiva propusă de „Dark Entanglements” este una a grijii, dar și a detașării față de iluziile romantice ale unei „naturi” virgine, reduse la statutul de fundal armonios. Integritatea și autonomia umanului sunt suspendate aici în favoarea continuității și a împletirii, lăsând plantele și animalele să apară ca „ceea ce sunt” și permițând obiectelor să strălucească în splendoarea lor întunecată. În acest cadru, peisajul își modifică sensul, devenind sentient și participativ, iar tehnologia apropie omul de lume, inițiind noi moduri de contemplare.
Redefinită „fără natură”, dincolo de concepte învechite întemeiate pe dihotomiile dintre om și lume, ecologia se desprinde de statutul de știință a mediului și devine o stare a lucrurilor conectate: un asamblaj de relații, percepții și practici culturale care ne plasează într-un mediu, ajutându-ne să înțelegem semnificația locurilor și a lucrurilor.
Categoriile estetice ale acestei ecologii „dark”, care acceptă ambivalențele, impuritățile și interdependențele dintre uman și non-uman, refuzând estetizarea „verde” sau moralizatoare, se îndepărtează de orice formă de drăgălășenie sau frumusețe calmantă, îmbrățișând în schimb stranietatea, acel uncanny definit de Freud ca intruziunea neliniștitoare a ne-familiarului în chiar inima familiarului. Lucrările expoziției se aliniază acestei stranietăți, singura capabilă să reinstaureze contactul cu lucrurile în sine, independente de conștiință, gust sau rațiune, inaccesibile și misterioase. Împreună vom celebra nu autorul, ci dezintegrarea acestuia în fața puterii magice a hyperobiectelor, precum și a teribilului pharmakon ascuns în fiecare plantă, animal cât și în cele mai mărunte lucruri cotidiene.










