Romania Unfolds: Cum să risipim mai puține alimente și să refolosim ambalajele
Cel de-al treilea episod al mini-serialului „Romania Unfolds” aduce în prim-plan afaceri locale și inițiative sustenabile care au ca scop reducerea consumului de plastic și ambalaje de unică folosință, dar și minimalizarea risipei în lanțurile de producție alimentară și aprovizionare.
„Romania Unfolds”, inițiat de Veolia Romania în 2023, este primul mini-serial documentar despre sustenabilitate lansat în România prin care sunt urmărite povești din comunități autohtone în care cheia rezolvării provocărilor locale are la bază o soluție sustenabilă.
În comparație cu media Uniunii Europene, România a consumat, în 2020, de peste două ori mai multe resurse materiale pentru a genera o unitate de PIB. Totodată, fiecare român a produs în medie 7,3 tone de deșeuri, cu mult peste media europeană de 5,2 tone/locuitor. În acest context, adoptarea unor măsuri eficiente de reducere a risipei și de implementare a principiilor de economie circulară devine crucială pentru a atinge aceste obiective ambițioase de dezvoltare durabilă.
Consum și producție responsabile
Dacă la nivel european, 12% din materia primă este reutilizată, în România vorbim despre 1,2%. Există însă inovații locale care caută să schimbe, să crească, acest procent.
Totul pornește de la educarea consumatorului – care presupune utilizarea responsabilă a apei, a tuturor resurselor, consum care trebuie optimizat la nivel individual.
Având în vedere că marile branduri, marii producători, folosesc cuvinte precum „eco” și „bio” pentru a-și prezenta și vinde produsele, de multe ori acestea fiind doar unelte de marketing, o soluție e reprezentată de cunoașterea de către consumator a producătorului – agricultori, fermieri. Comunicarea greoaie din partea acestora din urmă și dificultatea de a intra pe piață sunt factori care zădărnicesc relația.
România are 3,5 milioane de producători agricoli, cel mai mare număr din Europa. Locuitorii preferă, în proporție de 90%, produsele fabricate la nivel local, arată studii recente. Aceeași statistică se regăsește și la nivel european. În plus, 37% dintre locuitorii mediului urban din România și-ar dori să le cumpere direct de pe platforme dedicate producătorilor.
O astfel de platformă este ROMO, rețea comunitară cu mai mult de 36.000 de membri activi, care facilitează – online – schimbul direct de produse alimentare între producătorii agricoli și consumatorii urbani. Săptămânal, clienții și producătorii se întâlnesc în piețele ROMO pentru furnizarea produselor.
De la consum impulsiv la consum responsabil
Cât privește ambalajele, zeci de tone ajung la gunoi în zile precum Black Friday.
O soluție o reprezintă R-Create, un produs inovator de economie circulară și prima platformă digitală B2B care conectează comerțul electronic, curierul și expeditorii poștali, oferindu-le clienților accesul la ambalaje reutilizabile, realizate din materiale durabile.
În Uniunea Europeană, se reciclează în medie 64% dintre cele 188 kg de ambalaje generate annual pe cap de locuitor. În România, procentajul este de 40,16% raportat la cele 122 kg de ambalaje generate pe cap de locuitor.
În funcție de model, un ambalaj de la R-Create poate salva între 30 și 100 de ambalaje de carton folosite zilnic.
La nivel european, creșteri de 10% – 20% a ambalajelor reutilizabile ar economisi mai mult de 15 miliarde euro pentru producția acestora și ar reduce emisiile de CO2 cu 1,25 milioane de tone.
Ce îi unește pe cei de la R-Create de membrii comunității ROMO și care sunt soluțiile care au contribuit la diminuarea impactului negativ al consumului excesiv, în al treilea episod din „Romania Unfolds”.