Home  /  Natură   /  Schimbările climatice împing linia arborilor către altitudini mari
migratia arborilor catre altitudini mari, curatorial.ro

Schimbările climatice împing linia arborilor către altitudini mari

Linia alpină a arborilor, care marchează limita superioară de creștere a vegetaţiei lemnoase la altitudini mari, este influențată de schimbările climatice, afirmă oamenii de ştiinţă.

Cercetătorii de la Universitatea de Știință și Tehnologie din Shenzhen (China) au folosit imagini din satelit pentru dezvoltarea unui algoritm care mapează aproape 1 milion de kilometri de linii alpine, în buclă închisă, din 243 de lanțuri muntoase.

Migrarea semnificativă a liniei arborilor

Între anii 2000 și 2010, aproximativ 70% din liniile arborilor au migrat către zonele mai înalte, cu o medie anuală de 1,2 metri. O mișcare mai accelerată a putut fi observată la tropice, unde media anuală a fost de 3,1 metri. Aceste medii ascund o variabilitate semnificativă.

În zona alpină din Malawi, Papua Noua Guinee și Indonezia, unele linii ale arborilor au migrat cu o rată de 10 metri pe an. La polul opus, se află regiunile temperate, unde linia copacilor a înregistrat o retragere ușoară către zonele mai joase, cu jumătate de metru pe an.

Studiul, publicat în Global Change Biology, a evidențiat migrația rapidă a liniilor arborilor către zonele mai înalte, ca răspuns la creșterea temperaturilor la nivel global. Studiile anterioare arată că această accelerare a liniilor alpine a început după 1970.

Perturbarea ecosistemelor

Natura dinamică a schimbărilor mediului de la nivelul liniei arborilor pune în pericol ecosistemele fragile care există la altitudini mari. Cercetătorii susțin că speciile alpine se află în pericol de extincție din cauza creșterii sufocante a pădurilor și a habitatelor inospitaliere.

Odată cu migrația liniei copacilor, fauna și flora intră într-o competiție pentru spațiu și nutrienții necesari, ceea ce poate duce la eliminarea anumitor specii endemice. Totodată, un număr mai mare al copacilor înseamnă captarea unei cantități mai mari de carbon din atmosferă și mărirea habitatelor pentru speciile forestiere.

De asemenea, va duce la reducerea zonelor de tundră, ceea ce va pune în pericol multe specii alpine, afectând și sursele de apă de care acestea depind pentru supraviețuire. Totuși, încă nu există destule date care să ne furnizeze o imagine clară asupra consecințelor migrației liniei copacilor.

Sursă text: The Guardian, Global Change Biology