Home  /  Natură   /  Zeci de fragmente de meteoriți, vândute în licitație pentru 1,2 milioane de dolari
bucata de luna, christies

Zeci de fragmente de meteoriți au fost vândute în licitație la Christie’s pentru puțin peste 1,2 milioane de dolari.

„Deep Impact: Martian, Lunar and Other Rare Meteorites” a avut loc online pe 23 februarie, iar totalul obținut a fost de 1.209.222 de dolari.

Condusă de a treia cea mai mare bucată de Marte pe Pământ, licitația a cuprins 66 de loturi – unele dintre cele mai vechi obiecte din Sistemul Solar. Cu cele mai multe datând dinaintea planetei noastre (4,54 miliarde de ani), acestea au foat o treime din vârsta timpului.

Puțini dintre acești meteoriți au însă calitate estetică. În licitația Christie’s au fost incluse fragmente spectaculoase, unele cosmetizate.

Cel mai mare preț a fost realizat de „o bucată de Lună”, feldspat descoperit în Maroc în 2007. Estimat inițial la 200.000 – 300.000 de dolari, fragmentul a fost vândut pentru 189.000 de dolari.

Rocile de pe Lună sunt printre cele mai rare găsite pe Pământ. Aceasta din licitație a fost desprinsă de pe suprafața selenară în urma impactului cu un asteroid. A fost a 5.000-a recuperată din deșertul Sahara pentru a fi analizată și clasificată.

Cu o greutate de 406 grame și dimensiuni de 193 x 178 x 6mm, în anul 2007 era cel mai mare meteorit lunar cunoscut. Ulterior, a făcut parte din trei colecții private, cea mai recentă, în care s-a aflat între 2014 și 2021, fiind nenumită.

Potrivit catalogului Christie’s , este cunoscut că există mai puțin de 750 de kg de meteoriți lunari, iar mare parte este controlată de instituții guvernamentale. Astronauții misiunilor Apollo au adus 382 de kilograme de rocă lunară și niciun miligram din acest material nu este disponibil pentru proprietate privată.

bucata marte

bucată de Marte

Fragmentul numit NWA 12690 – The Third Largest Piece of Mars on Earth, găsit în Sahara, cu o greutate de 9,08 kg, a primit cea mai mare estimare, 500.000 – 800.000 de dolari. El a rămas însă nevândut, la fel alte două piese din licitație.

eucrit patagonia

eucrit Patagonia, fragment din Talampaya

Cel mai mic preț realizat în licitație a fost de 1.386 de dolari, pentru un fragment de eucrit descoperit în Patagonia. Eucritii sunt meteoriti pietroși ce își au originea în asteroidul Vespa. Cel vândut la Christie’s are o greutate de 16,47 de grame și a fost estimat inițial la 1.200 – 1.800 de dolari.