Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
curatorial  /  Societate   /  Artista germană Iwajla Klinke expune la București
iwajla klinke

Artista germană Iwajla Klinke expune la București

O expoziție de fotografie a artistei germane Iwajla Klinke este vernisată în seara de 12 decembrie la 2/3 galeria, în prezența autoarei. Intitulată „Hypnopomp”, expoziția curatoriată de Călina Coman va rămâne deschisă publicului până la 21 ianuarie 2026, în intervalul joi – vineri (14:00 – 19:00), sâmbătă – duminică (12:00 – 17:00).

În teoria riturilor de trecere, liminalul desemnează zona intermediară în care subiectul se regăsește între două stări ale existenței, într-un teritoriu al incertitudinii, al potențialului, al nedeterminatului. Cea mai accesibilă formă a unei experiențe de acest tip apare în stările hipnogogice și hipnopompice. Prima precede somnul, când conștiința piere în REM, iar cealaltă se petrece în revers, în pre-trezire, când mintea expediază somnul dar nu atinge câmpul lucidității. Este o stare ce aparține unui timp amorf, în care rulează imagini cu o densitate onirică și realul se instituie ca un spațiu arhetipal. În acest cadru fenomenologic se înscrie expoziția artistei Iwajla Klinke, care propune, printr-o înșiruire de portrete, o metodă de parcurgere și deconstrucție a tradițiilor, ritualurilor și privirii contemporane.

Portretele unor comunități fluide

Practica Iwajlei Klinke explorează această zonă interstițială printr-un ritual propriu, spune Călina Coman. Artista călătorește frecvent în diverse colțuri ale lumii pentru a participa și a evida portrete fotografice în timpul festivităților, ceremoniilor, sărbătorilor, evenimentelor majore din ciclul vieții unor tineri, ocolind dimensiunea socioculturală și etnografică, și urmărind, mai curând, decontextualizarea unor manifestări, deghizări și transformări identitare temporare. Extrase din seva comunitară și așezate în fața unei pânze negre, figurile apar asemenea prezențelor nepământene din mitologiile drumului inițiatic; sunt chipuri familiare, și totuși stranii, cu fizionomii recognoscibile și totuși întrupând un alt corp – zoomorf, în cazul Therian Infantes V și III – sau o altă identitate, în cazul băieților (pre)pubertini costumați în preacuvioasele madonne. Fundalul negru, abisal, evocă tradiția portretisticii renascentiste, baroce, și se învecinează compozițional cu lucrări canonice ale marilor maeștri Tițian, Vermeer și Caravaggio care conferă modelului, prin neutralitatea planului secund, o intensitate aproape plutitoare; cadrul documentar și contextul fizic din spatele acestui văl sunt obturate deliberat, întocmai pentru consacrarea discursului subversiv al artistei, care modelează și ocrotește prezențele umane autonome. Ceea ce naște întunecimea fundalului este o mai mare atenție asupra costumului, trăsăturilor, posturii, privirii, elementelor morfologice care constituie imaginea. Inclusiv corpurile pot fi citite, mai departe, ca suporturi ale unor transferuri simbolice, care străbat granițe de gen, vârstă, rol, identitate.

În expoziție, așadar, se conturează o comunitate fluidă. Lucrările din serii precum „The Bee King II” (Canada, 2013), „Mexican Diaries II” (2016 – 2017), „Therian Infantes” (2016 – 2017) și „Grammar of Grief” (2015) dialoghează într-un ansamblu vizual atemporal și transcultural. Diversitatea geografică este absorbită de estetică unitară, picturală, fantastică, iar diferențele culturale se transformă în variațiuni ale aceleiași funcții: aceea de a institui, prin portret, un spațiu tranzitoriu. Expoziția propune un parcurs colectiv al ghizilor în fel și chip care însoțesc conștiința la ieșirea din obscuritate, reactivând, în ochii celor ce navighează spațiul, memoria transformării și reapariția sacrului în imaginarul contemporan. Iwajla Klinke propune un mic îndrumar planetar al unor figuri ritualice, modelate cu lumină naturală și o recuzită austeră, într-un volum iconografic loial istoriei artei, străin fotografiei, familiar picturii, rezistent înregimentării artistice și deschis interpretării metafizice, pentru a dezvălui ceea ce rămâne, în definitv, indescriptibil.

Despre Iwajla Klinke

Iwajla Klinke (n. 1976) este o artistă vizuală stabilită în Berlin, ale cărei lucrări explorează identitatea culturală, memoria istorică, precum și genul și masculinitatea prin fotografie și tehnici mixte. Cu o pregătire în istoria artei, Studii evreiești și Studii islamice la FU Berlin, a expus în Germania și la nivel internațional, în orașe precum Berlin, Paris, Viena, São Paulo, Toronto și New York. Retrospectiva sa „The Nymphs are Departed”, găzduită anul acesta de Diözesanmuseum München/Freising, a prezentat aproximativ 40 de lucrări de mari dimensiuni. Cel mai recent proiect al său, „Schöne Neue Welt”, a fost expus la Galerie Anita Beckers din Frankfurt (2024).

nl image

Descoperă arta alături de noi – abonează-te acum!

Artă, artiști, frumusețe și istorii inedite..
Abonează-te la newsletter pentru o selecție curatoriată de povești din lumea artei și a frumuseții care ne înconjoară.

Nu trimitem spam! Citește politica noastră de confidențialitate pentru mai multe informații.