Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Societate   /  Festivalul de Film de la Cannes 2023
uma,thurman,attends,the,'ismael's,ghosts,(les,fantomes,d'ismael)',screening

Festivalul de Film de la Cannes 2023

Cea de-a 76-a ediție a Festivalului de Film de la Cannes va avea loc în perioada 16 – 27 mai 2023, juriul internațional va fi prezidat de cineastul suedez Ruben Östlund, iar selecția va fi anunțată la jumătatea lunii aprilie.

La 50 de ani după actrița suedeză Ingrid Bergman, regizorul suedez Ruben Östlund, de două ori laureat cu Palme d’or, va prezida juriul Festivalului de Film de la Cannes.

„Sunt fericit și mândru că mi s-a încredințat onoarea de a fi președintele juriului pentru competiția din acest an la Festivalul de la Cannes. Nicăieri în lumea filmului nu există o anticipare atât de puternică ca atunci când se ridică cortina pe filmele din competiție la festival. Este un privilegiu să fac parte din el, alături de publicul cunoscător de la Cannes. Sunt sincer când spun că cinematografia se află în cea mai importantă perioadă a sa. Cinema-ul are un aspect unic – acolo ne uităm împreună, iar acest lucru ssolicită mai mult și crește intensitatea experienței. Ne face să reflectăm într-un mod diferit decât în fața ecranelor individuale”, a transmis Ruben Östlund într-un comunicat.

Scurtă biografie Ruben Östlund

Cu un palmares de numai șase lungmetraje, cineastul a fost deja selecționat de două ori în compeetiția Un Certain Regard a festivalului, unde a primit Premiul Juriului în 2014, înainte de a intra ulterior în Competiție.

Palme d’or i-a fost acordat de două ori; mai întâi pentru „The Square”, la cea de-a 70-a ediție a Festivalului de la Cannes, apoi anul trecut, pentru „Triangle of Sadness”.

După ce a studiat cinematografia la Göteborg, a regizat primul său lungmetraj, „The Guitar Mongoloid”, în 2004. Aflat la limita genului documentar, filmul descrie destinele intersectate ale unor proscriși într-un oraș fictiv care seamănă foarte mult cu Göteborg. Umorul ca instrument de descriere sociologică este deja evident.

Următorul său scurtmetraj, „Autobiographical Scene Number 6882”, reunește toate ingredientele viitoarei sale lucrări – „Involuntary”, un lungmetraj selectat la Un Certain Regard în 2008. Östlund poziționează camera de filmat la o distanță relevantă pentru a observa mai bine comportamentul uman: micile slăbiciuni și defectele majore cauzate de dinamica de grup sunt apoi disecate până la disconfort.

Doi ani mai târziu, „Incident by a Bank” a câștigat Ursul de Aur pentru cel mai bun scurtmetraj la cea de-a 60-a ediție a Berlinalei – acesta examinează reacțiile trecătorilor la un jaf la o bancă.

Cel de-al treilea lungmetraj al său, „Play”, care a fost prezentat în Quinzaine des Réalisateurs, program paralel al Festivalului de la Cannes, în 2011, descrie hărțuirea între bandele de tineri.

În „Force Majeure”, selectat în Un Certain Regard în 2014, situația ia aspectul unei avalanșe în care un tată preferă să se pună la adăpost decât să-și salveze soția și copiii.

Ruben Östlund explorează în mod repetat o dialectică provocatoare care a devenit semnătura sa: o situație inițială pregătește terenul pentru o examinare sociologică în care instinctele cele mai joase ale umanității noastre sunt examinate cu un umor coroziv, cu minuțiozitate și fără compromisuri.

„The Square” (2017) spune povestea fictivă a unui experiment artistic pe care l-a realizat în țara sa natală. Filmul abordează în mod strălucit limitele spațiului public, ale artei și ale aspectelor de natură animală din noi înșine.

În fine, în 2022, „Triangle of Sadness” este cronica unui vas de croazieră prins într-o furtună care reașază cărțile luptei de clasă în societățile occidentale într-un vacarm năucitor.

Cannes, omagiu filmelor fără compromisuri

Invitându-l pe Ruben Östlund să prezideze juriul, Festivalul de la Cannes dorește să aducă un omagiu filmelor fără compromisuri și directe, care solicită în mod constant spectatorilor să se provoace pe ei înșiși și ca arta să continue să se inventeze.

Ruben Östlund este al treilea dublu câștigător Palme d’or care devine președintele juriului, după Francis Ford Coppola și Emir Kusturica, și primul care își asumă acest rol în anul imediat următor premierii.

„În calitate de președinte”, conchide Ruben Östlund, „le voi reaminti colegilor mei din juriu despre funcția socială a cinematografiei. Un film bun se referă la experiența colectivă, ne stimulează să gândim și ne face să ne dorim să discutăm despre ceea ce am văzut. Așa că haideți să ne uităm împreună”.

Fotografie de arhivă Festivalul Internațional de Film de la Cannes (c) Shutterstock