
Fotografia contemporană întâlnește imaginea de arhivă la Muzeul de Artă Brașov
Fotografia contemporană întâlnește imaginea de arhivă la Muzeul de Artă Brașov în expoziția „Topografii rescrise”, cu lucrări de Lucian Bran, Mihai Plătică, Horațiu Șovăială și Mihai Șovăială.
Curatoriată de Alina Șerban, istoric de artă, expoziția poate fi vizitată în perioada 11 aprilie – 25 mai și poate fi vizitată de marți până duminică, în intervalul orar 10:00 – 18:00 (cu excepția sărbătorilor legale).
Expoziția reunește lucrările a patru artiști fotografi născuți în Brașov și își propune să evidențieze contribuția lor la dezvoltarea fotografiei contemporane din România. Ea oferă, totodată, o perspectivă asupra felului în care fotografia poate fi folosită ca un instrument critic și creativ. Fiecare lucrare prezentată reflectă o preocupare profundă pentru teme legate de spațiu, memorie, identitate și societate, abordate prin metode experimentale și printr-o estetică atent construită. În loc să reprezinte pur și simplu un moment din realitate, imaginile sunt gândite și compuse în așa fel încât spun povești și ridică întrebări.
Fotografia contemporană este prezentată alături de materiale fotografice și filmice provenite din arhivele culturale ale muzeelor brașovene și din arhiva fotografică Fortepan din Budapesta. Acestea funcționează ca note de subsol vizuale, care completează și recontextualizează proiectele expoziționale. Asocierea cu fragmente de istorie, știință sau viață personală adaugă noi sensuri imaginilor și subliniază caracterul interdisciplinar al expoziției.
Despre artiști
Abordarea interdisciplinară a lui Lucian Bran (n. 1981) în fotografia de peisaj este definită de întâlnirea dintre cinism și sentimentalism cu scopul de a submina construcțiile ideologice care modelează percepția noastră asupra lumii înconjurătoare. Particularitatea practicii sale este reprezentată de serii fotografice autoreflexive care se concentrează asupra contribuției mediului la cultura materială a imaginației geografice globale și locale. Pe lângă experimentele fotografice, lucrările sale recente includ obiecte, sculpturi și instalații, consolidând tensiunea dintre reprezentare și realitate.
Mihai Plătică (n. 1983) este activ în domeniul fotografiei și al obiectului sculptural. S-a stabilit în Cluj-Napoca, oraș unde s-a format, în cadrul Universității de Artă și Design studiind fotografia după o perioadă dedicată sportului de performanță, în special atletismul (săritura în lungime). Experiența sa sportivă i-a conturat o metodă de lucru structurată și analitică, influențată de știință și de studiul materialității. Plătică explorează relația dintre obiect, imagine și context, investigând prin lucrările sale principiile fizice care guvernează lumea naturală.
Horațiu Șovăială (n.1987) este un fotograf și director de imagine, stabilit în Zürich. A copilărit în Brașov și a studiat la Universitatea Națională de Arte din București, specializându-se în fotografie contemporană și artă video. Este interesat de reprezentarea vizuală a istoriei recente, iar lucrările sale, atât cele fotografice cât și filmele, încearcă să sfideze clivajul cultural dintre Europa de Est și Europa de Vest. Horațiu se inspiră din diverse arhive de imagini istorice și contemporane și folosind o gramatică vizuală sugestivă creează o interpretare nuanțată a unei ere în flux. Fotografiile sale sunt uneori imaginate și atent puse în scenă, iar alteori sunt documentări directe ale realității. Acestea comunică prin culoare și prin felul în care poveștile personajelor sale sunt construite, adoptând o estetică cinematografică.
Mihai Șovăială (n. 1993) trăiește și lucrează în Zürich și în București. Și-a finalizat studiile de Meisterschüler în 2020 la Hochschule für Grafik und Buchkunst, Leipzig, sub îndrumarea lui Joachim Brohm, după ce a absolvit de la departamentul Foto-Video din cadrul Universității Naționale de Arte din București. În practica sa artistică Mihai Șovăială explorează peisajul urban și zonele marginale, reflectând asupra modului în care spațiul construit influențează transformările sociale și narativul istoric. Lucrările sale fotografice sunt gândite ca instalații site-specific sau publicate în format de carte de artist.