Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Societate   /  Fotograful și imaginile care au inspirat filmul „The Bikeriders”
the bikeriders, film

Fotograful și imaginile care au inspirat filmul „The Bikeriders”

„The Bikeriders”, scris și regizat de Jeff Nichols, film care a debutat în cinematografele românești în urmă cu o săptămână, este bazat pe imaginile reprezentative cu motocicliști realizate de Danny Lyon în anii 1960.

În centrul lungmetrajului stă o grupare de motocicliști supranumită Vandals, ai cărei membri experimentează libertatea și rebeliunea. Benny (interpretat de Austin Butler), cel mai nou recrut al grupului, este atras de carismaticul fondator și lider, Johnny (Tom Hardy), însă violența crescândă a vandalilor îl îndepărtează în cele din urmă punându-i la încercare loialitatea față de club și căsătoria cu Kathy (Jodie Comer).

Filmul a fost adaptat de regizorul Jeff Nichols după o serie de fotografii realizate de Danny Lyon între 1963 și 1967. Lyon, pe atunci fotograf în devenire, a petrecut ani buni călătorind cu filiala din Chicago a clubului de motocicliști Outlaws, documentând aventurile și relațiile lor în înregistrări audio și imagini care au ajuns în cartea „The Bikeriders”, publicată în 1968.

Lyon descrie indivizi de la marginea societății, oferind o perspectivă dură, dar umană, care subminează reprezentările mai comerciale ale Americii. Volumul se încheie cu amintiri ale membrilor săi, inclusiv adevărații Benny, Kathy și Johnny.

danny lyon, the bikeriders, aperture

(c) Aperture

Fotografie în mișcare

Proiectul lui Danny Lyon a început întâmplător. În 1963, aflat într-o mașină spre o cursă moto în Wisconsin, a văzut un grup de cinci motocicliști rulând în față. A luat camera foto, i-a încadrat și a făcut poza. Aceasta a ajuns pe coperta volumului.

„Am făcut fotografia prin geamul din față al mașinii în mișcare și am continuat să fac unele dintre cele mai de succes fotografii ale mele din vehicule în mișcare. Mișcarea mă încântă”, scrie el în memoriile „This Is My Life I’m Talking About” (2024).

Lyon, inspirat de „realismul absolut” al lui Walker Evans, și-a câștigat renumele fotografiind demonstrațiile pentru drepturile civile, în calitate de fotograf al Student Nonviolent Coordinating Committee, potrivit Artnet. În același timp, motocicletele l-au captivat: și-a cumpărat-o pe prima, un Triumph TR6, la vârsta de 19 ani și a participat în mod regulat la curse și competiții de teren.

În jurul anului 1965, i-a cunoscut pe cei din Chicago Outlaws prin intermediul mecanicului său, Jack, care era membru. De la prima întâlnire, membrii clubului au insistat să pozeze pentru el. Lyon s-a atașat de grup: „Îmi găsisem subiectul”.

Fotograful a cerut sfatul jurnalistului Hunter S. Thompson, care tocmai petrecuse o perioadă cu Hell’s Angels. Thompson, al cărui timp petrecut cu gruparea avea să fie documentat într-o carte din 1967, i-a scris lui Lyon: „Dragă Danny, cred că ar trebui să ieși naibii din acel club, cu excepția cazului în care este necesar pentru o ședință foto”. Lyon s-a alăturat clubului, devenind membru cu drepturi depline, între 1965 și 1966, și a avut parte și de ședințe foto în Midwest.

Printre ipostaze se numără „Crossing the Ohio River, Louisville” (1966), dar și momente intime ca „Big Barbara’s Meditative Stance” și „Kathy Taking a Cigarette Break”.

the bikeriders, film

Austin Butler, în filmul The Bikeriders; reproducere a imaginii „Crossing the Ohio River, Louisville”

„Eram adâncit în subiect: bărbați și femei cu un aspect uimitor, toți îmbrăcați în piele neagră, pe Harley Davidson, nelegiuiți. Fiecare rolă producea ceva grozav”, notează Lyon despre perioada petrecută în club.

Prima expoziție muzeală

Fotografiile au debutat în 1966 la prima expoziție muzeală a lui Lyon, la Institutul de Artă din Chicago, unde au fost prezentate într-o cameră mică. Curatorul a fost Hugh Edwards, care i-a fost mentor fotografului încă de pe vremea când era student la Universitatea din Chicago și căruia îi e dedicat volumul „The Bikeriders”.

Lyon a adus la expoziție un grup de aproximativ 25 de motocicliști. „Cei mai mulți dintre ei nu fuseseră niciodată în centru. Mulți erau îmbrăcați ca și cum ar fi mers la biserică”, își amintește el.

După ce a considerat că a surprins fiecare aspect al vieții lor, Lyon a încheiat proiectul. În plus, era deziluzionat de violența și paranoia în creștere în grup, iar pe măsură ce apăreau noi adepți se iscau noi tensiuni. „Până spre final, mi-am dat seama că unii dintre tipii ăștia nu erau atât de romantici, până la urmă”.

Inițial, cartea costa în jur de 3 dolari, astăzi, un exemplar din prima ediție are prețul de 1.000 de dolari. Se presupune că volumul – despre care regizorul Jeff Nichols a spus că e „cea mai tare carte pe care am descoperit-o vreodată” – a servit ca sursă de inspirație pentru filmul „Easy Rider” din 1969.

Danny Lyon a continuat să fotografieze mișcări de activism social în deceniile următoare și spune că, din când în când, a fost abordat de copiii subiecților săi motocicliști, mulți dintre ei decedați de mult timp, care întrebau despre „părinții pe care eu i-am cunoscut și ei nu”.

„Ei erau outsideri, iar eu am fost atras de outsideri”, scrie despre Outlaws. „Din implicarea mea în lupta pentru drepturile civile, am știut că cel mai bun mod de a obține fotografii bune este să te implici. Am fost un participant care s-a întâmplat să fie și fotograf”.