
Inovații în design – Ettore Sottsass și schimbările culturale, în culori îndrăznețe
Ettore Sottsass, reputat arhitect și designer italian, a adus culori îndrăznețe și un stil contemporan inovator pentru articolele de zi cu zi, creând emblematice piese de mobilier postmodernist, corpuri de iluminat, ceramică și obiecte de uz casnic.
Cu rol semnificativ în dezvoltarea Grupului Memphis, mișcare de design proeminentă din anii 1980, Sottsass era cunoscut pentru abordarea sa multidisciplinară – arhitectura, designul de produs, designul de mobilier și grafica.
El credea că designul ar trebui să trezească emoții, să provoace convențiile și să reflecte schimbările culturale și sociale.
În 1981, Sottsass a fondat Grupul Memphis, un colectiv de designeri și arhitecți care a adoptat culori îndrăznețe, modele jucăușe și forme neconvenționale. Conceptele grupului prezentau un amestec de referințe istorice, influențe ale culturii pop și elemente futuriste. Munca lor se caracteriza prin natura sa capricioasă și eclectică, provocând minimalismul vremii.
Printre exemple notabile din creația lui se numără raftul pentru cărți „Carlton” și mașina de scris portabilă „Valentine”, care au devenit simboluri ale esteticii Grupului Memphis.

Valentine
De la primul calculator electronic italian la identități corporative
Ettore Sottsass (1917, Innsbruck – 2007, Milano) și-a concentrat activitatea pe crearea de mobilier, bijuterii, sticlă, lămpi, obiecte pentru casă și birou, precum și pe proiectarea de clădiri și interioare.
A crescut la Torino și aici a absolvit Facultatea de Arhitectură a Politehnicii, în 1939. Opt ani mai târziu, a fondat propriul studio de arhitectură și design industrial în Milano. În 1956, Sottsass s-a mutat la New York, unde a început să lucreze în studioul designerului George Nelson. Întoarcerea lui în Italia a fost marcată de începutul unei importante colaborări cu Poltronova (1957) și Olivetti (1958).
Relația cu Olivetti a durat mai bine de 30 de ani, iar printre cele mai emblematice produse pe care le-a proiectat se numără primul calculator electronic italian, Elea 9003 (1959), și numeroase mașini de scris. De la sfârșitul anilor ’60 până în anii ’70, a colaborat cu Superstudio, Archizoom Associati și Alchymia, în cadrul mișcării Architettura Radicale.
Împreună cu grupul Alchymia, la Forumul de Design din Linz (1979), a expus Seggiolina da pranzo – scaun de sufragerie din fier cromat și laminat Abet Print -, lampa standard Svicolo – care produce lumini în culori pop, datorită neonului roz și negru – și măsuța de cafea Le strutture tremano, obiecte caracterizate prin culori și materiale contrastante. Aceste experiențe au dus la fondarea Memphis în 1981, pe care a condus-o. La mijlocul anilor 1980, împreună cu studioul de arhitectură Sottsass Associati, a proiectat și magazine și showroom-uri elaborate, identități corporative, expoziții, interioare, electronice de consum și mobilier de toate tipurile.
Ettore Sottsass a câștigat numeroase premii internaționale și a fost câștigătorul a patru ADI Compassi d’Oro. Lucrările lui se află în colecțiile multor muzee din lume, precum Metropolitan Museum of Art și Museum of Modern Art din New York, Centrul Georges Pompidou din Paris și Victoria & Albert Museum din Londra.