
Lee Miller, Lena Constante și Elena Pătrășcanu, la București
Expoziția „Călătorii, fotografii, prietenii. Lee Miller, Lena Constante, Elena Pătrășcanu”, dedicată întâlnirii a trei femei cu parcursuri artistice diferite, ale căror destine s-au intersectat într-un moment crucial din istoria României, este deschisă la Salonul de Proiecte (Palatul Universul) în perioada 24 aprilie – 8 iunie.
Curatoriată de Magda Radu și Alexandra Croitoru, expoziția le are în prim-plan pe Lee Miller, fotografă de renume care a vizitat România în 1938 și în 1946; Lena Constante, artistă cunoscută în special pentru contribuțiile sale inovatoare în arta textilă; și Elena Pătrășcanu, scenografă, promotoare a teatrului de marionete și implicată activ în mișcările politice de stânga.
Contextualizare istorică de: Diana Mărgărit și Adrian Cioflâncă.
Fotografii realizate de Lee Miller în România
Punctul de plecare al proiectului îl constituie o serie de fotografii realizate de Lee Miller în 1946, la București, în care apar Lena Constante și Elena Pătrășcanu colaborând la crearea unor păpuși destinate spectacolelor de teatru de marionete. Una dintre cele mai încărcate imagini o surprinde pe Lena Constante ridicând spre obiectiv o marionetă ce îl reprezenta pe Adolf Hitler – un gest cu puternică valoare simbolică într-un context în care artiștii și intelectualii de stânga, uniți în idealurile antifasciste, activau în rețele care depășeau granițe naționale și culturale.
Dincolo de această scenă cu o evidentă conotație politică, expoziția include și o serie de fotografii realizate de Lee Miller în România, ce reflectă interesul ei profund pentru folclorul local.
Însoțită de Harry Brauner, Miller explorează aceste teme într-o manieră ce se distanțează de convențiile reportajului etnografic, propunând o perspectivă subtilă și dinamică, centrată pe reprezentarea figurilor feminine și pe rolul esențial al acestora în viața spirituală și comunitară a lumii rurale.

Fetiță care cântă la bucium în Munții Apuseni, 1938, Lee Miller (reproducere din albumul Lee Miller apărut în 2023)
Această întâlnire, produsă într-un moment de instabilitate politică și transformări istorice majore, devine un prilej de reflecție asupra solidarității feminine transnaționale și asupra modului în care femeile au reușit să influențeze și să reconfigureze limbajele artistice, în ciuda marginalizării lor frecvente. Destinele celor trei protagoniste au fost profund afectate atât de traumele războiului, cât și de polarizările ideologice ale perioadei postbelice. Deși animate de idealuri antifasciste și de lupta pentru libertate, viețile lor au fost marcate de persecuții, detenție politică și suferințe greu de imaginat. Lee Miller nu a reușit vreodată să se vindece complet de experiențele trăite ca fotograf de război, însoțind armata aliată în timpul eliberării Europei, România fiind punctul final al acestei călătorii dramatice. La rândul lor, Lena Constante și Elena Pătrășcanu, având convingeri de stânga, au fost încarcerate după instaurarea regimului comunist, din cauza legăturii cu Lucrețiu Pătrășcanu – intelectual comunist căzut victimă luptelor interne din partid.
Discursul curatorial se articulează pe mai multe niveluri, îmbinând dimensiunea vizual-estetică cu cea conceptual-discursivă. Firul narativ al contextualizării istorice marchează momentele de întâlnire și despărțire ale protagonistelor, construind un scenariu trepidant prin care trecutul dialoghează direct cu prezentul. Expoziția oferă o incursiune în parcursurile biografice ale celor trei protagoniste și propune o reflecție asupra modului în care aceste traiectorii individuale au reușit să se reconfigureze și să își păstreze relevanța în timp, în pofida încercărilor de a le șterge contribuțiile profesionale – în special în cazul Lenei Constante și al Elenei Pătrășcanu – și de a le reduce prezența publică la roluri colaterale în narațiuni istorice oficiale.
Colecții și arhive: Lee Miller Archives, East Sussex, Anglia; Biblioteca Academiei Române; Muzeul Național al Țăranului Român; Colegiul Noua Europă, București; Colecția Ovidiu Șandor, Timișoara; Colecția Cristinel Popa, București; Arhiva Etnologică a Muzeului Național al Țăranului Român; Biblioteca Teatrului Național „I. L. Caragiale” București; Arhiva Radio România; Arhiva Centrului Național al Cinematografiei; Arhiva Societății Române de Televiziune; Arhivele Naționale Istorice Centrale, Fond ISISP; Arhiva Consiliului Național pentru Studierea Arhivelor Securității; Arhiva British Pathé; Arhiva Vogue.
Expoziția e organizată de Asociația Salonul de proiecte, ca parte a proiectului „Tipare mobilizatoare: solidarități transnaționale feminine”.
Imagine: Arhiva British Pathé (stânga); Colecția Bibliotecii Academiei Române (centru); Biblioteca Teatrului Național „I. L. Caragiale” București (dreapta)