
România lui Lee Miller, la Casa regelui Charles III din Viscri
O expoziție-eveniment dedicată fotografei și corespondentei de război Lee Miller poate fi văzută în Casa regelui Charles III din satul transilvănean Viscri, județul Brașov. Intitulată „România lui Lee Miller”, aceasta este cea mai amplă prezentare a operei sale organizată vreodată în România și poate fi vizitată până la 10 august 2025, în șura de expoziții a casei.
Lee Miller, fotografă și muză a suprarealismului, a călătorit prin România în 1938 și din nou în 1946, documentând viața rurală, ritualuri uitate și figuri istorice surprinse în momente cheie ale istoriei noastre naționale. În prima vizită a fost însoțită de artistul suprarealist Roland Penrose, de folcloristul Harry Brauner și de artista Lena Constante. În cea de-a doua, de fotograful John Phillips de la revista Life.
Imaginile ei – remarcabile prin finețe tehnică și profund umane – oferă o privire nefiltrată asupra României de dinainte și de după Al Doilea Război Mondial, o țară aflată la răscruce de epoci și regimuri.
„Când Lee Miller și Roland au ajuns cu un automobil Packard mare, cu bani pentru combustibil și mâncare, aparate foto, filme și dorința de a descoperi România rurală, pentru Harry a fost o coincidență suprarealistă căreia nu i-a putut rezista. Miller și Penrose erau perfect conștienți că naziștii sunt obsedați de putere și că un război era iminent. Știau că România este bogată în petrol, alimente și alte resurse pe care naziștii le vor dori și au prezis corect că țara va fi invadată. Voiau să vadă cât mai mult înainte ca totul să se schimbe și să-l ajute pe Harry să documenteze vechile obiceiuri, înainte ca ele să fie măturate de valul războiului”, spune Antony Penrose, fiul lui Lee Miller și co-director al Lee Miller Archives.
Comunități și obiceiuri necunoscute
Expoziția reunește 46 de imagini remarcabile surprinse în călătoriile lui Miller prin România, ilustrând comunități și obiceiuri necunoscute până atunci, când etnografii abia începeau să le descopere. „Ceea ce este extraordinar la imaginile lui Miller din 1939 este felul în care surprind inocența momentului. Faptul că era femeie o făcea mai puțin amenințătoare decât un bărbat, iar aparatul ei Rolleiflex, care se opera de la nivelul taliei, era mult mai puțin intruziv decât cele care se folosesc la nivelul ochilor”, adaugă Penrose.

Dancing bear with gypsy trainers, Romania 1938 by Lee Miller (R0285) – © Lee Miller Archives England 2025. All Rights Reserved. www.leemiller.co.uk
În plus, în expoziția „România lui Lee Miller” pot fi admirate și câteva portrete ale unor personalități care aveau să dispară în scurt timp din viața publică a țării, eliminate de regimul comunist: regina-mamă Elena alături de tânărul rege Mihai I, Iuliu Maniu și Dinu Brătianu.
„Expoziția comunică și îmbogățește pe multiple planuri: de la emoția redescoperirii unei Românii autentice, extrem de variate și surprinzătoare, radiografiate într-un moment istoric esențial pentru parcursul ei ulterior, până la fascinația și inspirația pe care le trezește destinul acestei femei remarcabile. Lee Miller a fost o luptătoare, o femeie care a depășit tabuuri, a trăit cu intensitate și care, prin fiecare cadru, ne invită să privim lumea cu curaj, deschidere și sinceritate”, spune Raluca Grigore, curatorul expoziției de la The King’s House.
![harry brauner (musicologist) and maritza [maria lătăreţu] (romanian folk singer)](https://curatorial.ro/wp-content/uploads/2025/05/Copyright_LeeMillerArchives_Harry_Brauner_musicologist_and_Maritza_Maria_Lataretu_Romanian_folk-singer__Romania_1946.jpg)
Harry Brauner (musicologist) with Maritza [Maria Lătăreţu] (Romanian folk-singer), Bucharest, Romania, 1946 by Lee Miller (529 M54 405) – © Lee Miller Archives England 2025. All Rights Reserved. www.leemiller.co.uk
Despre Lee Miller
Fotografă suprarealistă prin spirit și tehnică, Miller a debutat ca model pentru Vogue, apoi a trecut, sub îndrumarea mentorului său, Man Ray, de cealaltă parte a camerei. În timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, a renunțat la fotografia de modă și a luptat să devină corespondent de război – un rol interzis până atunci femeilor. A documentat înaintarea armatei americane în Europa după debarcarea din Normandia, inclusiv eliberarea Parisului și ororile lagărelor de la Buchenwald și Dachau. Totuși, cea mai cunoscută imagine rămâne fotografia regizată alături de David Scherman, publicată în Life, în care apare făcând baie în cada lui Hitler din München.
Cele mai multe fotografii ale ei au rămas însă necunoscute până după moartea sa, când fiul ei, Antony Penrose, și soția acestuia au descoperit un tezaur de imagini și manuscrise ascunse în podul casei lor. Imaginile expuse la Viscri fac parte dintre aceste lucrări redescoperite, subiectele fiind identificate cu sprijinul unor cercetători români precum dr. Adrian-Silvan Ionescu (Institutul de Istorie a Artei), Ioana Popescu (Muzeul Țăranului Român) și Paula Popoiu (Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”), la solicitarea Lee Miller Archives.
Această expoziție de la Casa regelui Charles din Viscri oferă nu doar o retrospectivă a operei lui Lee Miller, ci și o fereastră deschisă spre o Românie prinsă între tradiție și modernitate, pace și război, reprimare și rezistență.
„A le expune la Viscri este pentru mine un moment important și emoționant, pentru că simt că se întorc acasă, împreună cu atmosfera în care au fost create”, încheie Antony Penrose.
Viața extraordinară a lui Lee Miller continuă să inspire generații noi. Povestea ei a ajuns recent în cinematografe prin filmul biografic „Lee”, în care este interpretată de Kate Winslet, care este și producătoare. Lansat în 2024, filmul este inspirat de biografia scrisă de Antony Penrose și ilustrează drumul impresionant al lui Miller, de la model, la corespondent de război și fotograf de renume mondial.