Adam McEwen prezintă la Londra o nouă serie de necrologuri ale unor personalități în viață
Artistul englez Adam McEwen, stabilit la New York, va expune, după mai bine de un deceniu, o nouă serie de necrologuri ale unor oameni care sunt încă în viață, printre care pilotul Lewis Hamilton, activista pentru climă Greta Thunberg și cântăreața Dolly Parton.
Expoziția, prima a lui într-o galerie din Londra, va fi vernisată la Gagosian pe 26 ianuarie și va fi deschisă până pe 11 martie.
Ca în cazul picturilor și sculpturilor în mărime naturală ale artistului, realizate din grafit și alte materiale, aceste lucrări se situează între familiar și straniu, între optimism și uitare, relatează fadmagazine.com.
Începută în anul 2000, seria precede omniprezența și ambiguitățile rețelelor de socializare în ceea ce privește istoria, adevărul și ficțiunea.
Lucrările au apărut din experiența anterioară a lui McEwen de a scrie necrologuri, pe când era un tânăr artist la Londra. Ele reflectă rolurile pe care subiecții selectați de el le-au jucat în definirea cunoștințelor contemporane privind mediul, tehnologia, spiritualitatea, cultura și identitatea.
Sentiment de recunoștință și paradox
Recontextualizate din pagina de ziar în imagini mari pe peretele galeriei, aceste lucrări imită aspectul și stilul de scriere al unui ziar tipărit, cu o fotografie reprezentativă și un text expozitiv detaliat. McEwen adoptă tonul detașat caracteristic formei, transpunând o viață întreagă de experiențe și calități personale într-o proză sumară.
Prezentate ca fiind postume, relatările provoacă sentimente atât de recunoștință, cât și de paradox, determinându-l pe privitor să se gândească din nou la subiecți, să contemple ipotetica pierdere a acestor persoane și să imagineze o lume în care acestea sunt absente.
Acționând ca niște portrete conceptuale, lucrările necrologice se bazează pe rolul social pe care ziarele îl au ca gardieni ai adevărului, testând în același timp convingerile noastre despre personalitățile publice și reprezentarea lor. Acestea se bazează pe faptul că necrologurile celebrităților sunt adesea pregătite cu mult înainte de moartea acestora și sunt uneori publicate din greșeală sau circulă ca farse.
Consemnând deciziile și realizările care alcătuiesc o viață, lucrările lui McEwen demonstrează că actul de a trăi în sine este un efort creativ, până când se termină – la fel ca realizarea unei opere de artă. Omagiind realizările subiecților săi, ele ne amintesc și de conflictele și defectele lor.
Lucrările sunt însoțite de „Rain Puddle” (2023), o sculptură din aluminiu care imaginează o apă amplasată în interior, deasupra nivelului solului, care poate fi admirată în galerie și prin ferestrele acesteia, de pe Davies Street. Opt tije se extind de la suprafața bălții și sunt înconjurate de unde radiante înghețate. Oferind o iluzie perpetuă a unui moment efemer, sculptura rezonează cu fixarea în timp propusă de necrologuri.