Ai Weiwei: Picasso și Matisse ar fi trebuit să își regândească abordarea dacă ar fi existat AI în epoca lor
Pablo Picasso și Henri Matisse ar fi trebuit să își regândească abordarea dacă ar fi existat inteligența artificială în epoca lor, spune artistul chinez disident Ai Weiwei, care răspunde la polemica cu privire la data-scraping în timp ce se pregătește pentru o nouă colaborare cu AI.
Arta care poate fi reprodusă cu ușurință de inteligența artificială este „lipsită de sens”, este de părere el. Comentariile se înscriu în dezbaterea actuală încărcată de acuzații privind ascensiunea programelor de inteligență artificială care utilizează date extrase de pe site-urile artiștilor pentru a crea imagini „originale” în stilul acestora.
Recent, în Statele Unite au fost deschise mai multe procese colective, iar artiștii a căror estetică este populară printre utilizatorii AI au raportat deja mii de imagini care le folosesc lucrările ca bază, adesea fără permisiune.
Întrebat despre această problemă, Ai Weiwei a declarat: „Cred că acest tip de artă ar fi trebuit (să moară) cu mult timp în urmă”.
El a criticat predarea artei care se concentrează pe crearea de imagini „realiste”. „Este nevoie de o secundă pentru ca AI să o facă. Așa că asta înseamnă doar că ceea ce ei au învățat de foarte multe ori este lipsit de sens”, citează The Guardian.
Artistul, întrebat dacă acest lucru se aplică marilor maeștri care aveau un stil definit, cum ar fi cubismul, a spus: „Sunt sigur că, dacă Picasso sau Matisse ar mai fi în viață, ar renunța la slujba lor. Ar fi pur și simplu imposibil ca ei să mai gândească în același mod”.
Ai vs AI și 81 de întrebări cu răspunsuri diverse
Noua lucrare a lui Ai Weiwei este o colaborare a sa cu o inteligență artificială. Ambii vor răspunde acelorași 81 de întrebări adresate pe parcursul a 81 de zile, numărul făcând aluzie la timpul în care artistul a fost închis de statul chinez în 2011.
Intitulat „Ai vs AI”, proiectul cuprinde întrebări precum „Iubire sau ură, care durează mai mult?”, „Va avea capitalismul un sfârșit?” și „Este Edward Snowden vinovat?”. Acestea vor fi proiectate pe marele ecran din Piccadilly Circus și pe altele din lume începând din seara zilei de 11 ianuarie. Răspunsurile vor fi apoi publicate online.
Artistul, care în prezent își împarte timpul între Cambridge și Portugalia, a descris lucrarea ca fiind „un lucru amuzant” și asemănătoare cu acțiunea cuiva care aruncă o pietricică peste un iaz pentru a vedea efectul de undă.
El trage însă și un semnal de alarmă cu privire la viitor – dacă inteligența artificială va deveni prea puternică și va fi folosită de țări din întreaga lume.
El se teme că AI ar putea crea o societate asemănătoare celui de-al Treilea Reich, în care exista un singur răspuns „corect” la marile întrebări. „Pentru mine, seamănă foarte mult cu ceea ce s-a întâmplat în anii 1930 în Germania sau în anii 1960 în China, cu Revoluția Culturală. Aveți cu toții o singură ideologie, un singur trecut și așa-numita «corectitudine». Acest lucru este periculos”.
Artistul și activistul născut la Beijing în 1957 a fost, de-a lungul carierei sale, un critic deschis al autorităților chineze, după ce a crescut în lagărele de muncă din nord-vestul Chinei, în urma exilului tatălui său, poetul Ai Qing.