![david hockney a bigger splash, 1967](https://curatorial.ro/wp-content/uploads/2025/01/david-hockney-a-bigger-splash-1967-1214x731.jpg)
Apa în opera lui David Hockney
Artistul englez David Hockney este un important exponent al pop art și este probabil cel mai bine recunoscut pentru reprezentarea vieții și arhitecturii californiene din anii 1960.
Hockney s-a născut în Anglia în 1937, a studiat la Royal College of Art, experimentând cu stilul expresionist în primele sale lucrări, înainte de a se axa pe picturi acrilice luminoase și îndrăznețe în stilul pop art.
Hockney a fost prezentat ca unul dintre primii artiști pop britanici în cadrul expoziției Young Contemporaries de la RCA, dar diploma i-a fost refuzată după ce nu a reușit să scrie un eseu ca parte a evaluării finale. El dorea să fie evaluat doar pe baza operelor sale de artă. În semn de protest față de această decizie, el a pictat „The Diploma”, o versiune satirică a diplomei oficiale acordate de instituție. RCA a cedat, acordându-i o diplomă reală la scurt timp după aceea.
Fascinat de piscine
La un an după absolvire, Hockney a vizitat California pentru prima dată în 1963. A fost impresionat de stilul de viață pe care l-a văzut pe coasta de vest a SUA și, la scurt timp, a început să picteze o serie de piscine, inspirat de cele pe care le văzuse la casele și hotelurile oamenilor. Cele mai multe dintre imaginile sale cu piscine au fost pictate între 1964 și 1971. Fascinația sa pentru piscine a continuat și mai târziu în viață. Se spune că încă înoată o jumătate de oră pe zi. Acrilicele lui Hockney surprind căldura uscată și clădirile însorite din California.
La doar un an după prima sa vizită în California, Hockney s-a mutat la Los Angeles, unde a petrecut 4 ani.
„A Bigger Splash” făcea parte dintr-o serie de trei picturi cu stropi. Acesta a fost pictat în vara anului 1967, în timp ce Hockney preda la Universitatea din California, în Berkley. Piscina se baza pe o imagine pe care Hockney o văzuse într-o carte. Ea a contrastat cu o clădire modernistă în stilul anilor 1960, despre care făcuse mai multe schițe și studii.
Apa în sine are o serie de semnificații simbolice. Este adesea folosită ca simbol al purității și al liniștii, dar poate fi și furtunoasă și interzisă, imposibil de controlat și nesigură. În lucrarea lui Hockney „A Bigger Splash” se văd ambele elemente ale apei. Piscina în sine este liniștită și nemișcată, o nuanță atrăgătoare de turcoaz care pare primitoare. Stropii adaugă un element de mișcare și acțiune, un indicator al faptului că cineva se află sub apă.
Spre deosebire de multe dintre picturile lui Hockney, în această imagine nu se vede figura umană, dar privitorul este conștient că cineva este acolo. Un șezlong gol văzut din partea opusă a piscinei, așteptându-și ocupantul, este izolat de scenă.
Albastrul apei se reflectă în cerul albastru. Cea mai mare parte a tabloului este rezervată detaliilor stropilor.
În lucrările anterioare, Hockney a folosit vopsele pentru a reprezenta fluiditatea și mișcarea apei. Aici, stropii sunt haotici în contrast cu calmul și liniștea peisajului înconjurător. Picturile lui Hockney cu piscine redau un ținut californian al luxului.
În „A Bigger Splash”, piscina lui Hockney este calmă și senină, deși prezența unui om nevăzut a perturbat scena, creând un val de mișcare și o urmă de haos. Natura schimbătoare și fluidă a apei este reprezentată în mișcarea stropilor. Suprafața calmă, solidă, poate ascunde o mulțime de secrete nespuse.
Foto: „A Bigger Splash!”, 1967, David Hockney