
Art Safari #16 – Andreescu și Țuculescu, artă contemporană de export, patrimoniul în focus și evoluția farmaciei românești
Două ample retrospective Ioan Andreescu și Ion Țuculescu sunt punctele de reper ale celui de-al 16-lea sezon Art Safari, care debutează în 7 martie la Palatul Dacia-România, și sunt completate de șase expuneri care abordează cea mai nouă creație românească, artiști români uitați în secolul XX, motivul fluturelui în artă, fotografia, evoluția farmaciei românești și o meditație vizuală dedicată patrimoniului imobil.
Palatul Dacia-România, clădire monument istoric cu risc seismic, necesită lucrări de renovare estimat să dureze trei ani și, în urma acestora, va fi predat Muzeului Municipiului București care va instala aici Pinacoteca.
Pe trei niveluri, sunt acum dispuse opt expoziții. Art Safari #16 poate fi vizitat până la 27 iulie, de joi până duminică, între orele 12:00 și 21:00.
„Ioan Andreescu. Adevărul și imaginația”
7 martie – 27 iulie
Expoziția „Ioan Andreescu. Adevărul și imaginația”, curatoriată de Maria Munteanu, cuprinde mai mult de 50 de lucrări realizate de Andreescu, dar și opere de Nicolae Grigorescu, maestrul care l-a inspirat. Etalarea lor beneficiază de o scenografie deosebită, în care sunetul „de la sat” se îmbină cu reprezentări video.
La 175 de ani de la nașterea artistului, Art Safari reunește unele dintre cele mai importante lucrări ale lui Andreescu, răspândite în muzee și în colecții private.

Ioan Andreescu, „Nud în picioare”, curatorial
La Palatul Dacia-România se află lucrări de pictură și grafică împrumutate de Biblioteca Academiei Române, Muzeul Național Brukenthal, Muzeul Național Timișoara, Muzeul de Artă Constanța, Institutul de Cercetări Eco-Muzeale Gavrilă Simion Tulcea, Complexul Muzeal Arad, Muzeul Orașului Lipova, Muzeul Județean de Artă Prahova „Ion Ionescu-Quintus”, Muzeul Bucovinei și Complexul Muzeal „Iulian Antonescu” Bacău.
„Ion Țuculescu. Geniul amator”
7 martie – 27 iulie
S-a dedicat picturii de la vârsta de 15 ani, a studiat cu Eustațiu Stoenescu și este supranumit „doctorul cu penel”. Ion Țuculescu s-a dovedit a fi geniu al picturii. În același timp, un cercetător științific, admirator al naturalistului Grigore Antipa. Din acest motiv, curatorul Cristian Vechiu, acompaniat de Erwin Kessler, a pus în scenă o expoziție impresionantă, cu participarea a 21 de muzee, cu mai mult de 120 de lucrări, dar și obiecte – inclusiv microscoape și cărți. Cinci lucrări sunt împrumutate de Ministerul Afacerilor Externe, iar cele împrumutate de Muzeul Național al Bucovinei au fost restaurate special pentru Art Safari.

Expoziție Ion Țuculescu, curatorial

Expoziție Ion Țuculescu, curatorial
„Intrați să vedeți un artist și veți vedea viața”, după cum a spus Kessler la avanpremiera Art Safari. Aceasta este cea mai mare expoziție Țuculescu din ultimii 25 de ani.

Expoziție Ion Țuculescu, curatorial
„Pictori români uitați”
7 martie – 27 iulie
Expoziția „Pictori români uitați” reunește mai mult de o sută de picturi semnate de zeci de artiști care au avut o contribuție semnificativă în istoria artei românești, dar ale căror nume s-au pierdut ori au fost omise intenționat cu trecerea timpului.
Proiectul își propune să pună într-un format expozițional și să ducă mai departe demersul științific al cărții omonime semnate de Tudor Octavian, jurnalist și cronicar de artă, publicate în 2003.

Pictori români uitați, curatorial
Printre cei expuși se numără Ipolit Strâmbu, Nicolae Grant, Elena Popea, Constantin Aricescu, Mihail Simonidy, Nina Arbore, Mina Byck Wepper și Alexandru Țipoia, artiști care, în ultimii ani, au revenit în atenția publicului, inclusiv la Art Safari.
„Young Blood 4.0”
7 martie – 27 iulie
Curatoriată de Călina Coman, expoziția „Young Blood 4.0” aduce în prim-plan un atribut caracteristic generațiilor tinere de creatori contemporani: flexibilitatea, aplicată atât dimensiunii conceptuale, cât și materiale sau de expresie, aceasta fiind un punct-cheie al limbajului vizual. Exponenții acestui principiu fundamental al artei zilelor noastre generează structuri narative complexe și conduc experimente multidimensionale în zona artelor vizuale și decorative, urmărind să descopere și să cerceteze adevăruri personale sau universale prin mijloace și tehnici atipice, neconvenționale, indubitabil autentice.

Young Blood 4.0, curatorial
Institutul Cultural Român susține această prezentare și președintele Liviu Jicman a punctat la avanpremieră că este important ca artiștii tineri să fie puși în contextul celor consacrați, artiști emergenți care pot fi „exportați”. Expoziția reunește 40 de creatori tineri care lucrează în diverse medii.
„Cu sau împotriva trendului. Intervenții fotografice contemporane”
7 martie – 27 iulie
Continuarea seriei de expoziții fotografice prezintă de data aceasta doi artiști care locuiesc în Germania și ale căror proprii limbaje vizuale interoghează într-o manieră foarte personală mediul fotografic – Viktoria Binschtok (născută în 1972 la Moscova, care trăiește în prezent la Berlin) și Michael Schäfer (născut în 1964 la Sigmaringen, stabilit tot la Berlin).

Expoziție Viktoria Binschtok, curatorial
Ei folosesc și reflectează asupra imaginilor din mass-media, explorând diferitele moduri în care acestea operează. În acest sens, lucrările lor pot fi privite în cadrul unei tradiții de interes artistic față de mass-media, care datează din anii 1970. Curator este Christin Müller.
„From Lab to Life. O expoziție dedicată istoriei și evoluției farmaciei”
7 martie – 27 iulie
Evoluția farmaciei în România este redată prin ustensile, echipamente, documente și este curatoriată de Monica Dumitru. Farmacia are o istorie fascinantă, marcată de inovații, tradiții și descoperiri științifice. De la leacurile din Evul Mediu, la farmaciile moderne, „From Lab to Life” oferă o perspectivă amplă asupra dezvoltării acestui domeniu esențial pentru viața de zi cu zi.

„From Lab to Life”, curatorial
„Rădăcini – Expoziție organizată de Institutul Național al Patrimoniului”
7 martie – 6 aprilie
„Rădăcini”, curatoriată de dr. Ana Maria Crișan și dr. Iulia Gorneanu, își propune să expună un stadiu premergător creației lui Constantin Brancuși, surprinzând fragmentele, cadrele din lumea satului românesc așa acum probabil le-a văzut artistul și care, au stat la baza viziunii sale creatoare.
Cu lucrări ale artistului Alexandru Crișan, expoziția este o construcție vizuală dedicată subtil patrimoniului material imobil.

„Rădăcini”, curatorial
„Fluturi”
7 – 30 martie
Lucrările din expoziția „Fluturi” explorează, prin stiluri variate – de la expresionism și abstractizare la pop-art și interpretări contemporane, simbolul fluturelui ca reprezentare a efemerității, a renașterii și a metamorfozei. Sunt expuse instalații, dar și lucrări de Andy Warhol și Viorel Mărginean.

„Fluturi”, curatorial

Lucrări de Viorel Marginean și Andy Warhol, curatorial