Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Artă contemporană: Artistul sud-coreean Lee Ufan deschide un centru de expoziție în Franța

Artă contemporană: Artistul sud-coreean Lee Ufan deschide un centru de expoziție în Franța

După Japonia și Coreea de Sud, artistul sud-coreean Lee Ufan deschide vineri un al treilea centru de expoziție cu operele sale la Arles, în sudul Franței, unde speră ca picturile și sculpturile sale să rezoneze cu istoria acestui oraș roman.

„Putem considera un muzeu de artă drept spațiu de expoziție, dar nu este aprecierea mea. Eu îmi doresc să fie înainte de toate un loc de viață”, a explicat artistul în vârstă de 85 de ani, cunoscut la nivel mondial, în timpul unei prezentări pentru reprezentanții presei.

lee ufan arles

„Caracteristica artei mele nu este de a impune un punct de vedere, ci de a propune o întâlnire. Arta contemporană s-a construit în jurul unui artist atotputernic. Activitatea mea intenționează să fac un pas înapoi, să mă îndepărtez de ego, de discursuri. Așezați-vă în fața lucrărilor mele cu inima, cu sentimentele voastre”, a sfătuit el.

Odată cu acest nou spațiu cultural, orașul Arles, deja reputat la nivel internațional pentru întâlnirile sale fotografice, se adaugă la dezvoltarea unui pol de artă contemporană, simbolizat de spectaculosul turn Luma, în oglinzi și spirale, creat de arhitectul american Frank Gehry.

Pentru artistul sud-coreean, acest oraș care l-a primit înainte chiar de succesul expozițiilor sale din 2014 la Castelul Versailles, în apropiere de Paris, și în 2019, la Centre Pompidou Metz, în estul Franței, i-a permis să-și „reînnoiască gândurile”.

El a publicat în 2012 prima monografie în franceză la editura Actes Sud.

Născut în Coreea în 1936, Lee Ufan a studiat literatura și filosofia. El a devenit teoretician al mișcării de avangardă „Mono-ha” (școala de lucruri), un curent artistic japonez din anii 1960-1970 care pune în relație materiale industriale – beton, sticlă sau oțel – cu pietre sau lemn ales din natură, chestionând raporturile dintre natural și artificial.

Pictura lui Lee Ufan tinde către reprezentarea unui semn unic, o linie sau un punct de exemplu, până când pânza sau vopseaua de pe pensulă se epuizează, ca o formă de meditație.

Fost hotel particular

Centrul său de expoziție din Arles de 1.350 de metri pătrați ocupă trei niveluri și 25 de piese ale unui fost hotel particular construit între secolele XVI și XVIII și achiziționat de fundația sa. A fost amenajat cu ajutorul arhitectului japonez Tadao Ando care deja a semnat Muzeul „Lee Ufan” de pe insula japoneză din Naoshima în 2010.

O anexă a Muzeului de Artă din Busan (Coreea de Sud) deschisă în 2015 este de asemenea dedicată artistului.

Muzeul din Arles prezintă publicului zece sculpturi și instalații la parter și 30 de picturi la etajul întâi. La etajul al doilea vor fi găzduite expoziții temporare. Printre surprize, o sculptură în spirală, expusă la intrare, ascunde în centrul ei proiecția unui cer înnorat. La subsol, „un spațiu secret” nedeschis publicului ascunde picturi și, pe un zid, un poem semnat Lee Ufan: „În adâncul orașului Arles este o poveste, în adâncul poveștii se află o imagine, în adâncul imaginii este necunoscutul”.

Credit foto: en.leeufan-arles.org