Artă de secol XX vândută la Christie’s pentru 640,8 milioane de dolari, cu șase recorduri de licitație
O vânzare maraton de două ore și jumătate de opere de artă din secolul al XX-lea organizată de Christie’s New York pe 9 noiembrie a obținut 640,8 milioane de dolari și a înregistrat noi maxime de licitație pentru lucrări de Fernando Botero, Richard Diebenkorn, Arshile Gorky, Barbara Hepworth, Joan Mitchell și Joan Snyder.
Toate cele 63 de lucrări, cu excepția a două, și-au găsit cumpărători, iar două loturi au fost retrase. S-a licitat atât în sală, cât și prin telefon, ofertanții americani dominând vânzarea.
Vânzarea de joi de la Christie’s a început cu tabloul „Le Bassin aux nymphéas” (cca. 1917-1919, foto) al impresionistului Claude Monet, cu o lățime de aproape doi metri. Acesta a fost adjudecat contra sumei de 64 de milioane de dolari, față de o estimare maximă de 65 de milioane de dolari, de un ofertant prin telefon, după puțin peste un minut de licitație. Cu tot cu taxele casei, tabloul a costat 74 de milioane de dolari.
„L’empire des lumières” (1949), de Rene Magritte, a fost vândut pentru 30 de milioane de dolari (34,9 milioane de dolari cu taxe), cu puțin peste estimarea maximă.
„Figure in Movement” (1976), de Francis Bacon, a fost vândut tot după aproximativ un minut, la prețul de 45 de milioane de dolari. Această sumă a fost sub estimarea de 50 de milioane de dolari, dar suficient de bună pentru vânzător, iar cu taxele aferente, tabloul a ajuns la 52,2 milioane de dolari. Lucrarea fusese retrasă de pe piață încă din anul următor realizării sale și este considerată parte a unui grup de lucrări pictate după moartea partenerului iubit al artistului, George Dyer, în 1971.
Noi recorduri
Printre loturile vândute cel mai scump, și unul dintre cele care au stabilit recorduri, se numără „Recollections of a Visit to Leningrad” (1965), de artistul american Richard Diebenkorn, care nu a mai fost pe piață din 1969 și care arată influența profundă a lui Henri Matisse asupra sa. A fost adjudecat contra sumei de 40 de milioane de dolari, după o estimare de 25 de milioane de dolari, sau 46,4 milioane de dolari cu taxe, devenind al patrulea cel mai scump lot al serii.
Un alt record important a fost stabilit pentru Arshile Gorki, al cărui tablou din 1946, „Charred Beloved I”, realizat la scurt timp după un incendiu în casa lui Gorki în acel an, în care acesta a pierdut aproximativ 20 de tablouri, a fost vândut pentru 20 de milioane de dolari, valoarea estimată înainte de vânzare (23,4 milioane de dolari, cu taxe). Tabloul a fost vândut de David Geffen, care l-a deținut timp de 30 de ani; avea o proveniență importantă, inclusiv faptul că a fost deținut de magnatul editurilor S. I. Newhouse. Precedentul record al lui Gorky, de 14 milioane de dolari, a fost stabilit în noiembrie 2018 de tabloul „Good Afternoon, Mrs. Lincoln”, din 1944, care a fost vândut ca parte a colecției lui Barney Ebsworth.
„Untitled (Yellow, Orange, Yellow, Yellow, Light Orange)”, pictat de Mark Rothko în 1955, a fost adjudecat contra sumei de 40 de milioane de dolari (46,4 milioane de dolari cu taxe), față de o estimare de 45 de milioane de dolari. În prezent, artistul face obiectul unei retrospective ample la Fondation Louis Vuitton din Paris. Aceeași lucrare a fost vândută la Sotheby’s ca parte a legendarei colecții a lui Paul și Bunny Mellon în 2014.
Una dintre cele mai lungi lupte în licitație a fost pentru „Femme endormie” a lui Picasso, un tablou care o înfățișează pe Marie-Thérèse Walter. Față de o estimare maximă de 35 de milioane de dolari, a fost adjudecată la 37 de milioane de dolari de un ofertant prin telefon, după un concurs de trei minute și jumătate, devenind al cincilea cel mai bine vândut lot, pentru 43 de milioane de dolari cu taxe.
Un record a fost stabilit pentru Fernando Botero, care a murit la începutul acestui an, de același tablou care a stabilit recordul la licitație în 2006. Tabloul „The Musicians” din 1979 a fost vândut pentru 4,2 milioane de dolari (5,1 milioane de dolari cu taxe), față de o estimare de 3,5 milioane de dolari.
Cézanne, succes pentru Muzeul Langmatt
Cele trei opere Paul Cézanne vândute de Muzeul Langmatt pentru a-și menține solvabilitatea au avut succes. „Fruits et pot de gingembre” (1890 – 1893) a fost cea mai scumpă lucrare – adjudecată contra sumei de 33,5 milioane de dolari pentru un ofertant la telefon, sau 38,9 milioane de dolari cu taxe. Această cifră a fost cu puțin peste estimarea minimă de 35 de milioane de dolari.
Rezultatele bune au obținut lucrări create de femei, inclusiv prin noi recorduri pentru Joan Mitchell, Joan Snyder, Tamara de Lempicka și Barbara Hepworth. Recordul de licitație al lui Mitchell a fost restabilit atunci când o pictură „Untitled” din 1959 a fost vândută cu 29,2 milioane de dolari cu taxe. Precedentul record al expresionistei abstracte a fost stabilit în 2018 de „Blueberry” (1969), vândută pentru 16,6 milioane de dolari la Christie’s New York. Între timp, sculptura „The Family of Man: Ancestor II” (1974) a lui Hepworth a fost vândută unei femei din sală pentru 9,7 milioane de dolari (11,6 milioane de dolari cu taxe). Avea o estimare de 4 milioane – 6 milioane de dolari.
Vânzarea de joi a marcat cea de-a treia seară a sezonului de licitații de toamnă din New York. Aceasta a urmat unei vânzări Christie’s de 107,5 milioane de dolari pentru lucrări din secolul XXI, luni, care a stabilit totuși mai multe recorduri, și unei vânzări „white glove” de 31 de lucrări din Colecția Emily Fisher Landau la Sotheby’s, marți, care a totalizat 406 milioane de dolari, în frunte cu „Femme à la montre”, o pictură din 1932 a lui Pablo Picasso cu tânăra sa iubită Marie-Thérèse Walter, la 139 de milioane de dolari, devenind astfel a doua cea mai scumpă pictură a spaniolului vândută vreodată la licitație.