Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  Artă inspirată de știință, într-o instalație participativă ce explorează teoria haosului
uncanny order, qolony, instalatie

Artă inspirată de știință, într-o instalație participativă ce explorează teoria haosului

Proiectul „Uncanny Order”, ce are ca laitmotiv ordinea stranie care se instaurează în mod spontan și care e numită sincronicitate, are ca scop realizarea unei serii de instalații interactive ce folosesc ca sursă de inspirație și / sau ca principii de funcționare seturi de date asociate unor modele matematice ale teoriei haosului.

Creațiile vor putea fi văzute de public, între 16 și 30 iunie 2023, la galeria MV Sci-Art Center din Timișoara, și în luna iulie, la galeria Mobius din București.

Inițiativa pornește de la teoria haosului, știință a sistemelor dinamice neliniare ce este prezentă în imaginarul colectiv și înțeleasă de cele mai multe ori drept o teorie deterministă având o logică bazată pe paradox și recursivitate. Haosul descrie structuri și principii complexe atât ale lumii naturale (ritmuri cardiace, designul interior al materiei, formarea norilor și valurilor etc.), cât și  modele matematice care se referă la dinamica sistemelor iterative nelineare și care stau la baza reprezentărilor vizibile (grafica computerizată, imagine generativă, sunet generativ).

Deși descris adesea ca „aleatoriu”, haosul se supune unor reguli matematice stricte care derivă din ecuații. Iar natura pare să aibă o tendință către ordine, fie că vorbim de populații de insecte pulsând vizual sau sonor la unison, de trilioane de atomi care emit fotoni cu aceeași frecvență, de celulele cardiace din inimile noastre sau de comportamente sociale de grup.

Instalații artistice de Floriama Cândea, Claudia Chiriță și Cătălin Crețu

Teoria haosului are numeroase aplicații, cu care publicul larg este mai puțin familiarizat, aplicații ce stau la baza tehnologiilor cu care interacționăm în mod curent, a interfețelor dintre oameni și computer sau mediul digital. În acest context, artiștii Floriama Cândea, Claudia Chiriță și Cătălin Crețu, împreună cu programatorul Cristian Balaș și cercetătorii Marian Zamfirescu și Ionuț Andrei Relu, și-au propus să exploreze unele modele matematice ale sistemelor dinamice care stau la baza unor fenomene naturale, biologice și fizice și să creeze instalații artistice interactive bazate pe acestea. Instalațiile lor ghidează publicul într-un set de interacțiuni cu obiecte ce înglobează dispozitive electronice ce folosesc algoritmi de optimizare combinatorie menite să recreeze situații de sincronicitate.

Publicul va produce prin prezența și interacțiunea cu instalațiile unele perturbări ale condițiilor inițiale ce determină schimbări în comportamentul lucrărilor de artă: sculpturi cinetice bazate pe inteligența unui roi hibrid de licurici, aplauze ritmice a căror sincronizare declanșează reacții vizuale, muzică compusă cu ajutorul comportamentului haotic al emisiei sistemelor laser, sunt câteva dintre direcțiile de cercetare artistică pe care ei le propun.

Vernisajul instalației „Uncanny Order”, cel mai nou proiect de cercetare și de producție artistică derulat de Asociația Qolony, va avea loc pe 16 iunie la galeria MV Sci-Art Center din Timișoara și pe 6 iulie la galeria Mobius din București.

Parteneri de cercetare sunt Institutul Național pentru Fizica Laserilor, Plasmei și Radiației și Institutul de Matematică „Simion Stoilow” al Academiei Române.