Artista franco-marocană Yto Barrada reprezintă Franța la Bienala de la Veneția 2026
Artista franco-marocană Yto Barrada, ale cărei lucrări incisive se concentrează asupra problemelor geopolitice, a fost aleasă să reprezinte Franța la cea de-a 61-a ediție a Bienalei de la Veneția, în 2026.
Yto Barrada lucrează în diverse medii, însă este cunoscută mai ales pentru textilele sale abstracte și pentru lucrările sale de fotografie și film, toate acestea devenind un mijloc de a aborda probleme precum criza climatică, imigrația și postcolonialismul.
Comitetul de selecție organizat de Institutul Francez a motivat alegerea „pentru că opera ei unește diferite comunități artistice și sociale în căutarea unei noi utopii”. Artista este descrisă drept „o cercetătoare iconoclastă, un artist fără frontiere și holistic”.
Expoziția lui Barrada va urma apreciatei instalații prezentate anul acesta la Veneția de Julien Creuzet. Cea de-a 60-a ediție a bienalei de artă se va încheia în 24 noiembrie 2024. România a fost reprezentată prin proiectul „Ce este munca/ What Work Is”, de Șerban Savu.
Despre Yto Barrada
Yto Barrada, născută la Paris în 1971, a crescut mai ales în Tanger (Maroc), care a fost subiectul unor serii fotografice importante precum „A Life Full of Holes” (1998), ce analizează existența tranzitorie a migranților care încearcă să fugă în Europa, și „Iris Tingitana Project” (2007).
Barrada a studiat istoria și științele politice la Sorbona, iar la scurt timp după absolvire s-a înscris la Centrul Internațional de Fotografie (ICP) din New York, unde este parțial stabilită.
Instalația ei „Le Grand Soir” ocupă spațiul MoMA PS1, după ce în 2021 ea a avut o expoziție la muzeul newyorkez, „The Raft”. Anul acesta, artista s-a întors și la ICP pentru o expoziție solo intitulată „Part-Time Abstractionist”. In 2022, Barrada a fost inclusă în Whitney Biennial, unde a expus „A Day Is a Day” (2022), film în format diptic. La începutul anului 2024, ea a fost unul dintre artiștii care s-au retras din expoziția „Unravel: The Power and Politics of Textiles in Art” de la Barbican Londra, în semn de protest, după ce instituția a decis să anuleze lectura scriitorului Pankaj Mishra de teamă că el va vorbi despre războiul dus de Israel în Gaza.