Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
curatorial.ro  /  Artǎ   /  Artistă pusă sub acuzare pentru vandalizarea „Originii lumii” a lui Courbet și furt de bunuri culturale
centre pompidou metz1

Artistă pusă sub acuzare pentru vandalizarea „Originii lumii” a lui Courbet și furt de bunuri culturale

Artista de performance Deborah De Robertis a fost acuzată de deteriorare și furt de „bunuri culturale” după ce a etichetat cinci opere de artă, printre care „Originea lumii/ L’Origine du Monde”, de Gustav Courbet, cu sloganul #MeToo. Un procuror francez a anunțat săptămâna aceasta punerea sub acuzare a lui De Robertis, precum și a altor două persoane.

Tabloul „Originea lumii”, de Gustave Courbet, a fost stropit cu vopsea roșie, la începutul lunii mai, când era prezentat la Centrul Pompidou-Metz în cadrul unei expoziții dedicate psihanalistului Jacques Lacan (1901 – 1981).

Tabloul din 1886, care înfățișează sexul unei femei, a fost împrumutat muzeului din Lorena de la Musée d’Orsay, recent confruntat cu un gest similar care a vizat „Coquelicots” al lui Claude Monet, peste care o activistă pentru mediu a pus un autocolant.

originea lumii, courbet, musee d orsay

Originea lumii © Musée D‘Orsay / Hervé Lewandowski

Opera lui Courbet, protejată de sticlă, a fost atacată de artista de performance franco-luxemburgheză Deborah de Robertis. Ea spune că face parte dintr-o „mișcare mondială a tinerelor artiste din toate domeniile”. Alături de acest tablou, au mai fost etichetate alte cinci lucrări, între care unele semnate de Valie Export, Louise Bourgeois și Rosmarie Trockel.

„Mirror of Origin”, lucrare realizată de Deborah de Robertis expusă lângă „Originea lumii” în cadrul expoziției, a fost etichetată de asemenea. Artista este văzută pozând nud sub opera lui Courbet la 29 mai 2014 la Muzeul d’Orsay.

Din aceeași expoziție, care s-a încheiat în 27 mai, a fost furată la acel moment o lucrare brodată a artistei franceze Annette Messager, intitulată „I Think Therefore I Suck” (1991).

Cantor și Brâncuși, în expoziția de la Pompidou Metz

Alături de „L’Origine du Monde” au fost expuse lucrări de Mircea Cantor și Victor Man, reprezentări mai recente ale sexului seminin, iar expoziția a cuprins și o secțiune dedicată falusului. Aceasta conținea mai ales abstracțiuni sculpturale care cer interpretări falice: „Princess X” (1915 – 1916), de Constantin Brâncuși, și „Presse-papier à Priape” (1920/ 1966), de Man Ray.

De Robertis a susținut ulterior că a orchestrat acțiunea ca parte a unui performance, intitulat „You Don’t Separate the Woman from the Artist” – referire la dezbaterea continuă despre faptul dacă arta poate fi apreciată în mod izolat de comportamentul creatorului său.

Sloganul #MeToo a căpătat amploare în 2017, ca parte a unei mișcări globale împotriva violenței sexuale asupra femeilor. La apogeul mișcării, mai mulți artiști și profesioniști s-au confruntat cu acuzații de hărțuire sau agresiune sexuală.