Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  Artiștii din Atelierele Malmaison, în negocieri pentru păstrarea spațiului: „Nu există flexibilitate”
atelier giles eldridge, elena diaconu, curatorial.ro

Artiștii din Atelierele Malmaison, în negocieri pentru păstrarea spațiului: „Nu există flexibilitate”

Artiștii din Atelierele Malmaison duc negocieri cu firma care administrează imobilul din Calea Plevnei 137, însă noile variante propuse de conducerea acesteia sunt „de neacceptat”, spun ei. Contractul de închiriere ar putea fi încheiat pe o perioadă determinată, astfel că nu ar exista o siguranță, iar chiria ar urma să fie dublată, ori acest fapt nu poate fi susținut.

După ce luni bune au igienizat și amenajat spațiul, după ce au atras mai mult de 17.500 de vizitatori în trei ani, membrii comunității Atelierele Malmaison sunt în impas.

Cei care dețin ateliere și galeriile de la etajul întâi al imobilului nu mai au, în prezent, contrat de închiriere. Pentru ocupanții etajului al doilea, au mai rămas doi ani. Contractele au fost datate în funcție de cum a fost ocupat spațiul, de aici decalajul.

Pe vremuri cazarmă militară, apoi școală militară de ofițeri, tribunal militar, închisoare în timpul regimului Antonescu și centru de anchetă și detenție al Securității în perioada de început a regimului comunist, clădirea veche de 180 de ani se află de câțiva ani în circuitul cultural-turistic al orașului. A devenit un reper între artiști, vizitată de profesioniști din țară și străinătate și cu un public de toate vârstele și cu gusturi diverse. Iar comunitatea nu vrea să se destrame.

În urmă cu două săptămâni, a fost adus la cunoștința publicului faptul că zecile de artiști și spațiile de expoziții de aici riscă să piardă spațiul. Comunitatea Atelierele Malmaison cerea la acel moment recunoașterea activității sale de către Stat, prin măsuri de asigurare a continuității activității pe termen lung, de preferat în spațiul din Calea Plevnei 137C, corp B, administrat de Iprochim SA, firmă al cărui acționariat majoritar este deținut de Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului. Spațiile închiriate de artiști și galerii au suprafețe diferite și prețurile plătite sunt la fel.

Oferta administratorului clădirii: majorare de 110% a chiriei

Cu ocazia ediției speciale Malmaison Open Doors din 30 ianuarie, curatorial.ro a vizitat mai multe ateliere și galerii și a stat de vorbă cu artiștii despre această problemă.

atelier ioana gheorghiu, curatorial.ro

atelier Ioana Gheorghiu, curatorial.ro

Ioana Gheorghiu, artistă și reprezentant AAAM (Asociația Artistelor și Artiștilor Malmaison), a explicat: „În prezent, suntem în renegociere pentru etajul întâi – contractul a expirat deja și încercăm să reînnoim relația cu Iprochim. Am înaintat o cerere de renegociere a unui nou contract în luna mai, nu s-a răspuns acestei solicitări, iar acum, în regim de urgență, ni s-a propus un termen foarte scurt, de trei luni, de nou contract, cu o majorare de 40% a prețului, care pentru unii dintre noi nu e suportabilă. Ni s-a părut un termen foarte scurt. Exact înainte de propunerea asta, am avut din partea lor o deschidere: ne-au sugerat că ar fi posibilă prelungirea în aceleași condiții pe un an, însă imediat și-au revizuit propunerea și au venit cu această variantă. În întâlnirea de astăzi (30 ianuarie 2024, n.r.) au neglijat, practic, toate propunerile noastre de continuare pe termen mai lung cu aceeași chirie, nu a existat niciun pic de flexibilitate, și a doua variantă care ne-a fost oferită a fost cu o majorare de 110%, dacă vrem contract pe un an”.

Negocierile au loc separat, pentru fiecare etaj. „Contractele au fost încheiate separat, pentru că etajele s-au ocupat pe rând. S-a negociat diferit pentru etajul al doilea”. În cazul acestuia din urmă, contractul mai are valabilitate doi ani. „Suntem undeva la jumătatea perioadei contractuale. Momentan, acolo suntem în siguranță”.

Gheorghiu a punctat: „În continuare așteptăm soluții concrete din partea ministerelor și administrațiilor locale cărora le-am adresat scrisoarea în primă instanță. Cu Ministerul Culturii avem un început de dialog și sperăm să avem o soluție viabilă”.

„Am renovat tot, era groaznic”

Edi Constantin, artist care lucrează în diverse medii, are atelierul la etajul al doilea, care era părăsit de câteva decenii. El a păstrat, pe unul dintre pereți, o fotografie făcută în perioada în care amenaja spațiul, dar și o monedă de pe vreme regelui Carol I pe care a găsit-o sub podeaua izolată cu pământ și lână, unde se pare că fusese pusă ca să aducă noroc.

atelier edi constantin, curatorial.ro

atelier Edi Constantin, curatorial.ro

A lucrat multe luni să facă spațiul potrivit pentru lucru, iar acum, între altele, pregătește o lucrare monumentală, cu 8 milioane de ștampile reprezentând cei 8 milioane de cai morți în Primul Război Mondial. În doi ani de când a început-o, a adunat pe numeroase planșe 2,5 milioane. Estimează că va finaliza în următorii doi ani și jumătate, în prezent reușind să pună pe hârtie, zilnic, în jur de 30.000 de ștampile.

„De obicei, lucrez la dimensiuni mici, dar spațiul – mai ales prin înălțime – mă ajută să creez această lucrare. Cât despre problema chiriei, sincer, nu avem așteptări, avem speranțe”, a mărturisit el pentru curatorial.ro.

lucrare edi constantin, curatorial.ro

lucrare Edi Constantin, curatorial.ro

Liliana Basarab, artist conceptual, a adăugat: „Problema nu e individuală, e a întregii comunități. Problema e că se divide această comunitate pe care e foarte greu să o aduni”.

„După cei trei ani, abia acum suntem pe hartă. Lumea știe unde să vină, ce facem, ce evenimente facem, deja s-a stabilit o relație. Putem găsi oricând patru pereți în care să lucrezi, dar e foarte greu să găsești o comunitate, să o formezi”, au mai spus ei.

Aceeași înălțime a pereților este un punct forte și din punctul de vedere al Silviei Trăistaru. Ea lucrează monumental, mai nou cu textil, practica ei obișnuită fiind desenul, pictura și instalația.
Are atelierul aici din ianuarie 2021. „Am ajuns puțin mai târziu decât cei de la etajul unu. Am renovat tot, era groaznic. A fost nevoie să pun și termopan, pentru că după ce renovasem, când ploua, era plin de apă și veneam la 5 dimineața să strâng… Am suportat singură toate cheltuielile pentru renovare și chiria o plătesc integral singură. Investiția e mare”.

silvia trăistaru, curatorial.ro

Silvia Trăistaru și Raluca Turcan, la Malmaison Open Doors, curatorial.ro

Zoltan Bela este și el unul dintre artiștii care au atelierul aici deja de doi ani. „M-a ajutat mult în creație. Este un plus că suntem aici, alături de galerii, mai ales în programele Open Doors, care au loc de două ori pe an și la care vine multă lume”.

Mircea Popescu a găsit spațiul în anunțuri imobiliare. „Sunt aici de la început. Era anunțat: «avem spații care variază de la 20 la 150 de metri pătrați». Și, cu Lea R., am zis să încercăm să vedem ce e aici. Acum suntem în renegocieri… E cumva o formă abuzivă – a fost refuzat dialogul, apoi au venit după ce a expirat contractul”.

mircea popescu, curatorial.ro

Mircea Popescu, curatorial.ro

Ministrul Culturii propune un nou spațiu pentru Atelierele Malmaison

Raluca Turcan, ministrul Culturii, a vizitat pentru prima dată Atelierele Malmaison pe 30 ianuarie, reiterând că va încerca să sprijine comunitatea să găsească un nou spațiu. În urma scrisorii deschise a Asociației, care i-a fost de asemenea adresată, a avut o întrevedere la minister cu reprezentanții acesteia.

Acum a declarat: „Încerc să conturez sprijinul pentru sectorul artistic independent în mai multe direcții. Prin achiziția de artă contemporană, nouă ediție care va fi lansată în curând, și prin care tinerii artiști creatori vor putea fi parte într-un proces prin care patrimoniul României se îmbogățește. Există și proiecte culturale pe care dorim să le finanțăm și în care să fie implicați tineri artiști, să valorifice din creațiile pe care le au, și, punctual, referitor la această comunitate, mi-aș dori să rezolvăm partea juridică și mă solidarizez, aș putea spune, cu ea. Ca demnitar, știu care sunt rigorile legii și, dacă nu vor ajunge la un rezultat de comun acord, prin negociere, atunci – chiar de la prima discuție pe care am avut-o cu ei – sunt dispusă să căutăm un spațiu alternativ. Cred că suntem datori cu acest sprijin din partea Ministerului Culturii (…) Eu, ca ministru al Culturii, nu sunt parte în această negociere, sunt doar un partener al comunității de artiști”.

Ministrul a confirmat că a identificat un spațiu în București, fără a oferi detalii: „I-am și invitat să vadă un spațiu pe care am putea să îl punem la dispoziție”.

Comunitatea Atelierele Malmaison înseamnă 46 de artiste și artiști și 11 spații de proiecte și galerii.

Fotografie principală: atelier Giles Eldridge & Elena Diaconu (c) curatorial.ro