Artiștii francezi denunță taxa impusă de UE care va crește prețul artei
Aproximativ 120 de artiști francezi au semnat un articol de opinie în Le Monde în care denunță o nouă directivă fiscală a Uniunii Europene ce amenință să crească dramatic costurile de vânzare a operelor de artă în Franța și celelalte state membre.
„Unii vor fi, fără îndoială, surprinși să vadă că artiștii scriu cu ocazia unei astfel de măsuri. Este pentru că această directivă, dacă va fi transpusă ca atare în legislația franceză, reprezintă o amenințare pentru scena artistică franceză”.
Printre cei care au semnat scrisoarea se numără Zineb Sedira, care a reprezentat Franța la Bienala de la Veneția 2022, Gérard Garouste, care are în prezent o retrospectivă la Centre Pompidou, dar și Daniel Buren, Orlan, Fabrice Hyber, Julian Charrière, JR, Annette Messager, Matthew Lutz-Kinoy, Ugo Rondinone și Martial Raysse.
„Este un întreg ecosistem care este în pericol, în care instituțiile, piața și noi, artiștii, participăm. Pentru ce? Într-un sistem globalizat, în care operele noastre se vând la același preț la Paris, Bruxelles, Londra, Hong Kong sau New York, multiplicarea acestui TVA cu patru ar descuraja orice achiziție de opere în Franța și, prin urmare, circulația și, în cele din urmă, prezența lor în Europa și în Franța”, mai este susținut în articol.
Artiștii adaugă: „Cultura trebuie să circule, să fie împărtășită pentru a străluci în Franța, în Europa și în lume. Într-un moment în care toate marile puteri pun în aplicare strategii puternice de soft power cultural, cum se face că Europa și țara noastră, cea care a inventat Excepția culturală, renunță la bogăția lor?”.
TVA, majorat de la 15% la 20%
Noua directivă fiscală a UE, adoptată în unanimitate de Comisia Europeană pe 5 aprilie 2022, ar urma să majoreze taxa de vânzare la import a bunurilor, inclusiv a operelor de artă, de la 15% la 20% pentru toți cei 27 de membri ai Uniunii. În plus, directiva ar reduce o „schemă de marjă” folosită de comercianții francezi pentru a limita valoarea TVA plătită pentru lucrări individuale. Adoptarea modificării TVA a fost trecută cu vederea până când cotidianul financiar francez Les Echos a publicat, la sfârșitul lunii trecute, un raport care analiza implicațiile sale majore pentru piața franceză de artă și antichități.
În raport se arată că TVA-ul ar avea un impact catastrofal asupra pieței de artă în revenire a Franței, care s-a bucurat de o creștere a vânzărilor de artă la nivel mondial, de la 3% din toate tranzacțiile de acest gen în 2001 la 7 % în 2021. În ultimul deceniu, galeriile de top David Zwirner și Hauser & Wirth au înființat sedii în capitala franceză, în timp ce ediția inaugurală a Art Basel Paris+ de anul trecut a atras aproximativ 40.000 de participanți.
Succesul pieței franceze poate fi atribuit parțial aplicării în Franța a celei mai mici taxe de import pentru artă și antichități din UE, care este de 5,5 %. Această taxă este mult mai mică decât cea adoptată de țări UE cu piețe de artă comparabile, precum Germania (19%) și Spania (21%).
În februarie, Comitetul Profesional al Galeriilor de Artă din Franța (CPGA, Comité Professionnel des Galeries d’art) a anunțat că va face lobby pe lângă guvernul francez pentru a obține o excepție de la noul TVA. Într-un comunicat de presă, organizația a transmis că „alertează Ministerul Culturii pentru a obține de la Bercy [Ministerul de Finanțe] o excepție pentru operele de artă sau pentru ca Franța să negocieze un moratoriu la nivel european”. Organizația a adăugat că directiva ar avantaja în mod exagerat concurenții direcți ai Franței pe piața de artă – Statele Unite, Elveția, Hong Kong și Regatul Unit (care a fost considerat înainte de Brexit ca punct de intrare pentru cumpărătorii internaționali pe piața UE).