„BiLanțul trofic” – MeWho expune la Kulterra
Expoziția „BiLanțul trofic”, vernisată la galeria Kulterra în 5 decembrie, introduce o serie nouă de lucrări figurative ale artistului MeWho ca rezultat al unui exercițiu creativ pe care l-a făcut în decursul acestui an.
Conceptul curatorial aduce în prim plan un experiment artistic ce pleacă de la ideea ierarhiei specifică lanțului trofic, acel sistem ecologic în care distribuția este crucială și în care identitatea este pusă la îndoială constant. Lanțul trofic definește relația de interdependență și transferul de energie și materie de la mic la mare între plante, animale și oameni – o succesiune prezentă de altfel și în itinerarul vizual propus de MeWho, însă o succesiune abstractizată, sub forma unui BiLanț sau al unei analize relaționale și raționale, subtil ironizate, ce dă seama de imaginarul cultural și totodată de locul omului în univers.
„BiLanțul trofic” creat de MeWho chestionează o serie de probleme sociale și culturale. Artistul propune o analiză critică și lucidă a realității date sau create de om, nu însă sub forma unui prizonierat al lucrării, ci sub forma unei recontextualizări prin structuri intrigante și complexe. El pornește chiar de la titlul lucrărilor, precum „Inorog 4A”, „Scufița Roșie și Lupul” și „Monkey Business”. Fiecare lucrare are un element specific compozițional, fie adăugat, fie încorporat, care prezintă un narativ cultural și social dislocat, mutări de poziție în lanțul trofic, schimbări și puncte de ruptură în succesiunea narativă care invită la o reflecție asupra sensului și logicii.
Lucrând cu diverse materiale precum marmură lichidă, metal, rășină, ceramică, lemn, alamă, acrilic, MeWho creează lucrări care surprind printr-o continuă spontaneitate. Această nouă serie propune o tipologie inovatoare în practica artistului, dacă în lucrările precedente recurentă era tema copilului, lucrările recente sunt din categoria heterotrofelor personalizate. Un element nou în practica recentă a artistului este mini-seria celor patru anotimpuri, lucrări în care povestea vizuală este reprezentată de artist prin intermediul liniei și al culorii a fiecărei lucrări, esențializând compoziția.
Lucrările din expoziție creează astfel o satiră socială unde absurdul și ilogicul sunt definite de elementele specifice care dau, de altfel, nota ludică și satirică, totodată păstrând seriozitatea mesajului, explică Diana Siminicianu și Iulia Radu, curatoarele expoziției deschise până în 12 ianuarie 2025.