Capodopera lui Chardin record de licitație a fost cumpărată de un muzeu din Texas. Instituția așteaptă decizia Luvru
Kimbell Art Museum este instituția care a achiziționat în martie capodopera „Le Panier de fraises des bois/ Basket of Wild Strawberries” (1761) a lui Jean Siméon Chardin, care a obținut o sumă record pentru artist.
Muzeul din Texas trebuie să aștepte însă doi ani și jumătate pentru a intra, eventual, în posesia lucrării de artă.
Ulterior adjudecării tabloului, în martie, contra sumei de 24,3 de milioane de euro/ 26,8 milioane de dolari, Muzeul Luvru a blocat vânzarea lui, acesta fiind desemnat „tezaur național”.
„Prețul nu este important pentru o capodoperă ca aceasta”
Pictura a fost licitată la Artcurial Paris de dealerul newyorkez Adam Williams în numele muzeului, după cum scrie The Art Newspaper France.
Muzeul Luvru a decis că își dorește tabloul și, chiar dacă nu a dispus de fonduri suficiente pentru a-l achiziționa în licitație, a blocat vânzarea invocând legea franceză.
Eric Lee, directorul Kimbell Art Museum, a declarat că i-a impus lui Williams o limită privind ofertele depuse. „Prețul nu este important însă pentru o capodoperă ca aceasta. În orice caz, cred că prețul este corect pentru piață”. El a precizat că era conștient înainte de achiziție că e posibil ca exportul lucrării să nu poată fi garantat.
„Pictura merită așteptarea, chiar dacă luăm în considerare că Luvru ar putea să o obțină. Este o situație câștig – câștig în orice caz, având în vedere că o colecție publică va cumpăra lucrarea. Aceasta este tezaur național în Franța, ar fi o comoară în muzeul nostru, unde va fi în armonie perfectă cu intimitatea, liniștea și atemporalitatea arhitecturii”, a adăugat Lee.
Luvru mai deține 41 de tablouri Chardin în colecție. În cazul acestuia, trebuie să găsească fonduri pentru a-l cumpăra. Muzeul alocă fondului de achiziții aproximativ 20% din banii obținuți în urma biletelor vândute. În mod obișnuit, poate strânge circa 7 milioane de dolari anual. Astfel, e puțin probabil ca după doi ani să reușească să cumpere acest tablou, chiar dacă numărul vizitatorilor a început să crească odată cu ridicarea restricțiilor impuse în contextul pandemiei.