Cel mai nou monument amplasat în București, reper feminist cu sens contestatar
Sculptura „Die Doppelgängerin” (Geamăna/ Sosia) a artistei austriece Valie Export, ce reprezintă două foarfeci deschise care se întrepătrund, orientate cu vârfurile în jos, a fost instalată pe 27 mai în fața MARe – Muzeul de Artă Recentă.
Este un monument special, comparativ cu cele care se regăsesc în București. Majoritatea sunt realiste, reprezentând oameni, acesta reprezintă obiecte. Este o sculptură ce inițiază dialog, ce poate iniția dezbatere.
Realizată în 2010, lucrarea de mari dimensiuni (460 x 200 x 200 cm, cântărind 1.200 kg) este una dintre cele cinci variante realizate din materiale diferite, răspândite în întreaga lume. Exemplarul care a intrat în colecția permanentă a MARe este al doilea din serie, fiind singurul turnat în bronz.
„Varianta în bronz «Doppelgängerin», aceasta a noastră, este o sculptură caracteristică pentru Valie Export. Ea a făcut fotografie, desen, performance, video, film, a făcut și pictură și foarte multe dintre lucrările ei sunt lucări care contestă ceva, care contestă o ordine, o ordine dată, în primul rând”, a explicat directorul muzeului, Erwin Kessler, pentru Curatorial.
El a continuat: „«Doppelgängerin» contestă două tipuri de ordine. Cum știm, foarfeca este asociată femeilor, este asociată ursitoarei care taie firul vieții, deci, este o foarfecă amenințătoare. Nu are sens să insist asupra sensului castrator al acesteia. Iar atunci când este dublă, când se reflectă în ea însăși este și mai agresivă”.
Despre agresivitate, el a menționat că este „perfect contrabalansată de grația lucrării”.
„Cred că acesta este cel mai important lucru: combinația între violența simbolică și grația efectivă, reală a acestei piesei care se sprijină absolut perfect în vârfurile lamelor sale pentru a executa un fel de coregrafie care contează vizual, într-un sens bun, iar simbolic, într-un sens contestatar”.
Sculptura, achiziționată de MARe pentru o sumă „uriașă”
MARe a cumpărat lucrarea pentru o sumă importantă, nedezvăluită de Kessler, iar ea va fi o permanență pe bulevardul Primăverii, în fața muzeului.
Înainte de a ajunge la București, sculptura a fost expusă la Berlin, la Palais Populaire (2020 – 2021). De asemenea, Palatul Belvedere din Viena găzduiește, în mod permanent, o altă variantă executată din oțel inoxidabil.
Odată cu expoziția „VALIE EXPORT. Import”, din perioada 18 decembrie 2020 – 14 martie 2021, organizată de MARe cu sprijinul Forumului Cultural Austriac, directorul muzeului a povestit că s-a îndrăgostit de această lucrare.
„Expozițiile cu artiști străini necesită 1 an, 2 ani – întâlniri, discuții, aranjări și rearanjări… În cazul lui Valie, am discutat foarte mult și ne-am văzut de două ori la Viena. Am vorbit despre artă, în general. Am trecut prin toate lucrările din atelierul său și mi-a rămas la suflet… Mi-a rămas în cap de la Belvedere foarfeca. Arată foarte bine acolo. Arată foarte bine foarfeca lor în oțel inoxidabil și, când am văzut varianta în bronz, mi-am dat seama că ceva… Bronzul acesta cu nuanța lui puțin gălbuie, împreună cu maroniul cărămizilor noastre se potrivesc inefabil. Am simțit inefabilul acesta în acel moment. Evident că nu i-am spus nimic, pentru că știam că – nu vorbesc despre sume, dar vă dați seama că sunt uriașe. După expoziție, am rămas în discuții și, la un moment, după ce lucrarea a mers spre Basel și s-a ajuns la discuția aceea serioasă. Am bătut palma”.
Este proprietate privată, instalată pe o proprietate privată. „Să sperăm să trăim noi cât va trăi ea”, a adăugat Kessler.
Cine este Valie Export
Născută la Linz, pe 17 mai 1940, Valie Export este una dintre principalele figuri ale avangardei și ale artei feministe austriece și europene.
Autoare a unor lucrări – sculptură, fotografie, film, video, performance și instalație – care au schimbat modurile de creație și de percepție publică a artei angajate și cu miză socială, ea este unul dintre artiștii austrieci cei mai expuși si cei mai discutați în întreaga lume.
Credit foto: curatoria.ro