Cele mai importante expoziții de artă din 2022
Anul 2022 a stat sub semnul artelor. După ce pandemia a făcut ca numeroase evenimente să fie anulate ori amânate, în ultimele 12 luni ele au revenit în atenție.
Primele dintre acestea au fost expozițiile recurente, precum Bienala de Artă de la Veneția și Documenta din Kassel, care au atras sute de mii de vizitatori. Nu au lipsit nici controversele.
Pe lângă aceste festivaluri de artă, care au avut tendința de a acapara lumina reflectoarelor, au fost organizate numeroase retrospective și studii care au prezentat noi figuri. Multe dintre aceste expoziții sunt încă itinerante în lume.
The Milk of Dreams
Expoziția principală a Bienalei de la Veneția, „The Milk of Dreams”, curatoriată de Cecilia Alemani, a fost, în premieră, dominată de lucrări semnate de artiste. Adina Pintilie a fost, după Geta Brătescu, a doua femeie care ne-a reprezentat țara la evenimentul de la Veneția.
Cu titlul inspirat de o scriere a artistei suprarealiste Leonora Carrington, expoziția a curpins artiști ce au imaginat lumi fantastice care promovează o legătură mai strânsă între umanitate și lumea naturală. Comunitățile queer au prosperat în aceste universuri alternative, iar protestul decolonial a avut prioritate.
Documenta 15
Cea de-a 15-a ediție a Documenta, la care a participat și Dan Perjovschi, a fost dominată de controverse.
„Documenta promite să fie radicală, de la invitaţi la opere, trecând prin locurile de expoziţie”, a afirmat directoarea Sabine Schormann în cadrul unei prezentări pentru presă.
În principal, Documenta 15 a expus fricțiunile inerente încercării de a încadra producția culturală din Sudul global în cadrele occidentale ale „artelor frumoase” și „muzeului”.
Directoarea a părăsit funcţia ca urmare a unei polemici iscate în jurul expunerii unor opere considerate antisemite. Consiliul de supraveghere al Documenta şi-a exprimat „profunda consternare cu privire la faptul că motive clar antisemite au putut fi observate” la deschiderea târgului de artă contemporană în iunie.
Cezanne, la Chicago și Londra
„Cezanne”, nume scris fără accent de curatorii expoziției itinerate, a fost una dintre remarcabilele expoziții ale anului. Artistul a fost prezentat în 40 de lucrări – acuarele și desene – la Institutul de Artă din Chicago și la Tate Modern din Londra.
Extravaganta retrospectivă de la Institutul de Artă din Chicago a oferit o perspectivă introspectivă asupra operei maestrului Paul Cézanne.
Au existat pânze celebre, dar și obiecte rar prezentate, cum ar fi caietele sale de schițe, care au dezvăluit procesul său de reimaginare a lumii în două dimensiuni. Expoziția este realizată în colaborare cu Tate Modern, unde este acum prezentată.
Fictions of Emancipation: Carpeaux Recast
„Fictions of Emancipation: Carpeaux Recast” a fost prima din istoria Metropolitan Museum of Art (New York) care abordează comerțul transatlantic cu sclavi.
Axată pe o singură sculptură a lui Jean-Baptiste Carpeaux, expoziția a fost mai mult decât o piatră de hotar. Este și un exemplu al modului în care muzeele ar putea exploata în mod corespunzător operele „problematice” din colecțiile lor pentru a le valorifica la maximum.
Sculptura centrală a lui Carpeaux, un bust al unei femei de culoare parțial goale și înlănțuite, intitulată „Why Born Enslaved!” (1868), a fost celebrată timp de mai bine de un secol ca o icoană a mișcării aboliționiste, dar curatoarele acestei expoziții – Elyse Nelson și Wendy S. Walters – au sugerat că ar putea conține rezonanțe mai insidioase.
Monet – Mitchell
„Monet – Mitchell”, la Fondation Louis Vuitton din Paris, a adus față în față lucrări create de Joan Mitchell și picturi ale faimosului impresionist francez, al cărei atelier din Franța, unde a creat majoritatea operelor, se afla foarte aproape de faimosul atelier al lui Monet din Giverny.
Deși a avut succes și a fost aclamată în timpul vieții sale, Joan Mitchell nu se bucură de același statut cu colegii ei expresioniști abstracți, precum Jackson Pollock și Willem de Kooning. Retrospectiva ei, inaugurată în 2021 la Muzeul de Artă Modernă din San Francisco, a călătorit în primăvară la Muzeul de Artă din Baltimore. Apoi, în toamnă, unele dintre lucrări au ajuns la Fundația Louis Vuitton, unde au fost prezentate într-o altă lumină.
Curatoriată de Suzanne Pagé, „Monet – Mitchell” a împerecheat lucrările lui Mitchell cu picturi ale maestrului francez și a arătat cum ambii artiști au abordat peisajele și lumea naturală în moduri neobișnuite.
O altă expoziție Mitchell, cu lucrări mai puțin cunoscute, a fost organizată și la David Zwirner Gallery din New York.
Jean-Michel Basquiat
Anul acesta au fost vernisate două expoziții majore Jean-Michel Basquiat. Înainte de a muri din cauza unei supradoze de heroină, la vârsta 27 de ani, în 1988, el devenise unul dintre puținii artiști contemporani cunoscuți publicului larg. Asta, fără îndoială, datorită asocierii cu cultura populară, în special hip-hop.
„Jean-Michel Basquiat: King Pleasure” din clădirea Starrett-Lehigh din West Chelsea a oferit 200 de picturi rar expuse, desene și artefacte ale artistului, curatoriate de surorile sale, într-o serie de spații proiectate de arhitectul David Adjaye, care recreează locuri din viața lui Basquiat.
Lisane Basquiat și Jeanine Heriveaux au descris „King Pleasure” drept o relatare personală și o experiență imersivă, și nu o „expoziție academică”.
„Of Symbols and Signs”, prima expoziţie majoră în Viena a operei lui Jean-Michel Basquiat, a fost deschisă la Muzeul Albertina la începutul acestei toamne.
Expoziția, deschisă până pe 8 ianuarie 2023, cuprinde aproximativ 80 de lucrări din colecţii publice şi private, iar scopul este o descifrare, cel puţin parţială, a operei şi ideilor artistice ale lui Basquiat.
Virgil Abloh
„Virgil Abloh: Figures of Speech” a fost inaugurată la Brooklyn Museum (New York) după șapte luni de la moartea stilistului și designerului.
Expoziția a fost extinsă dincolo de iterațiile anterioare din Chicago, Atlanta și Boston, cu ornamente curatoriale oferite de Antwaun Sargent, prieten și coleg al lui Abloh.
Chroma: Ancient Sculpture in Color
Șaptesprezece reproduceri pictate ale unor sculpturi antice au format expoziția „Chroma: Ancient Sculpture in Color” (foto principală), instalată în galeriile Greacă și Romană ale Metropolitan Museum of Art.
Noile versiuni ale poveștilor istorice au fost colorate și pot fi o reinterpretare a antichității.
„Chroma” este rezultatul colaborării dintre Departamentul de Cercetare al Met și Vinzenz Brinkmann, șeful departamentului de antichități de la Liebieghaus Sculpture Collection din Frankfurt am Main, și Ulrike Koch-Brinkmann, lider în studii policromatice.