
Cinci lucrări de Ștefan Bertalan din cea mai mare retrospectivă a artistului/ galerie foto
Mai mult de 250 de lucrări ale artistului Ștefan Bertalan – picturi, lucrări pe hârtie, fotografii, filme, precum și un volum important de documente – sunt expuse în premieră națională și international până până la 29 iunie 2025 în clădirea ISHO din Timișoara.
Fundația Art Encounters prezintă expoziția „În ritmul lumii”, concepută și curatoriată de Bernard Blistène, director onorific al Muzeului Național de Artă Modernă – Centrul Pompidou, Paris.
„Fără titlu (Siderurgie)”/ „Untitled (Steel-mill)”
1956-1961, cărbune pe hârtie
În perioada 1956-1962 petrecută la Cluj, Bertalan a studiat la Institutul de Arte Plastice „Ion Andreescu”, intereseul său antropologic și politic pentru o observație aproape antropomorfă a arhitecturii și a peisajelor sale industriale se manifestă în numeroase desene în care severitatea și monumentalitatea sunt traduse în linii mari și ne confruntă cu lipsa de viață a unui univers dezumanizat.
„Autoportret vegetal”
1986-1987, tehnică mixtă pe pânză cașerată pe panou de lemn
Precedat și urmat fără îndoială de numeroase desene alb-negru și policrome nedatate, acest „Autoportret vegetal”, realizat între 1986 și 1987, este fără îndoială una dintre cele mai reușite lucrări ale artistului. Acesta reprezintă o sinteză a diverselor sale tehnici. El emblematizează figura lui Bertalan, devenit aici omul-plantă, în simbioză și armonie cu natura, într-un moment al vieții sale în care trăia în Germania ca „emigrant”.
„În mintea mea/ My mind”
1981, cretă, acuarelă și guașă pe hârtie cu paspartu
Alături de o planșă similară de mari dimensiuni, „Fără titlu”, probabil din același an, această lucrare este una dintre cele mai reușite ale artistului și o sinteză completă a cercetărilor sale în perioada în care Bertalan și familia sa au fost nevoiți să abandoneze Timișoara. „Mein Geist” combină elemente minerale și vegetale, elemente arhitecturale și agregate geometrice risipite în inima unei profunzii biologice, traducând multiplele conflicte care îl frământă pe artist, al cărui chip emaciat pare să răsară, ca o apariție, în centrul unui univers flamboaiant și cangrenat.
„A cincea apariție/ The fifth appearance”
1981-1987, tehnică mixtă pe hârtie, din colecția Ovidiu Șandor
Seria aparițiilor marchează o etapă esențială în opera lui Bertalan, în timp ce trata plantele ca subiecte umane, el începe o serie de lucrări bazate pe vise și coșmaruri care simbolizează, între suferință și exaltare, fuziunea și imersiunea corpului uman în natură. Erwin Kessler o vede ca pe un fel de răstignire care întruchipează și o formă de metafizică, chiar ezoterism, în care corpul sacrificat, întins între cele patru puncte cardinale, întruchipează relația omului cu lumea în contextul politic al anilor 1980.
„Amintiri plutitoare/ Floating memories”
1981-1990, pastel și guașă pe hârtie cu paspartu, colecția Ovidiu Șandor
Lucrarea oferă o sinteză a anilor în care Bertalan a fost forțat să plece în exil. Această operă mare condensează diferitele sale registre iconografice și împletește reminiscențele unui univers populat de imagini fantastice, locuite de vise și coșmaruri. Regnul animal și cel vegetal, precum viața, moartea și învierea, se combină într-o frescă policromă de o violență rară, deasupra căreia ideograme în cerneală neagră sugerează un zbor de păsări de pradă.
Fotografie principală: Expoziția „În mintea lumii”, Ștefan Bertalan, la Isho Timișoara; curatorial