Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
curatorial.ro  /  Artǎ   /  Comănescu – „Looking at the Big Picture from the Inside”, intervenții performative și dezbatere
looking at the big picture from the inside nicolae comănescu installation detail technique fragments of clothing assembled on wooden furniture, mixed media with acrylic, 2024 © liviu voicu

Comănescu – „Looking at the Big Picture from the Inside”, intervenții performative și dezbatere

Instalația „Looking at the Big Picture from the Inside/ Privind la marea pictură din interior” a lui Nicolae Comănescu este inclusă, în premieră, programului Doi Joi și va fi prezentată prin câteva intervenții performative și o dezbatere.

Creată în atelierul artistului din Piața Amzei, instalația debutează în Doi Joi, la 12 decembrie, cu un performance și o dezbatere între artist și curator.

Instalația (600 x 300 x 400 cm), realizată din diverse acumulări de materiale, fragmente de mobilier și haine primite de la apropiați, evidențiază o nouă schimbare de paradigmă interior – exterior, răsturnând celebrul „Think outside the box” pentru a privi lucrurile din interior.

În performance, artistul va dezvălui publicului „layere de informație” din procesul de creație al instalației – intervențiile reluând o temă persistentă în practica lui, de redare a unor scene erotice sau demonstrații de stradă cu pensulații „seminale”, finale pe suprafața lucrărilor.

Acțiunea va fi urmată de o dezbatere între artist și curator despre semnificațiile profunde ale instalației în contemporaneitate, reluând în discuție o temă importantă în filozofia artei lui Nicolae Comănescu: evadarea.

Marcajele de pe „suprafețele” lucrărilor sunt strâns conectate atât cu ideea de spațiu, cât și cu tema evadării – substraturile plastice suprapuse, redând efecte meta spațiale cu elemente inception, din care artistul își plănuiește continuu evadarea; o evadare care poate fi privită atât la nivel micro, în interiorul unei lucrări, cât și la nivel macro, în afara ei și în interiorul întregului ansamblu al instalației.

„Născut în 1968, într-un sistem refractar la schimbare, Comănescu trăiește continuu obsesia cronică a evadării; atât de tare și atât de intens, încât ajunge să-și creeze, în lipsa unui context de constrângeri, propria închisoare de unde să-și uneltească evadarea”, spune curatoarea Elena Est.

Instalația devine astfel un spațiu legitim de refugiu, cristalizată în jurul unei nevoi obsesive de locuire a artistului.

„La prima vedere, se transformă în volume dense de culoare, indicatori inflexibili de sens, mișcare și învârtire. Hainele își pierd funcționalitatea inițială, proprietățile de textile, structura și densitatea. Își modifică izolarea și dantelarea și se transformă într-o magmă plastică mai grea, care curge cu direcții noi”, explică Nicolae Comănescu.

Concept on going

Lucrările din instalație fac parte dintr-un concept on going, care a debutat în anul 2020, la spațiul din Cluj-Napoca al galeriei Invitro cu expoziția „Marea Schemă Generală a Tuturor Lucrurilor”. În august 2023, a avut loc la /SAC cea de-a doua expoziție, intitulată „Marea
Schemă Generală a Tuturor Lucrurilor. Începutul”.

În schemă au fost înscrise, în premieră, asamblajele textile realizate în anul 2023 și vandalizate de artist cu tușe în acrylic, ultimul strat de acrylic reprezentând organigrama abstractă a unor bătălii de stradă și scene erotice – teme mari și recurente în practica artistului.

Evenimentul din 12 decembrie este deschis publicului, la adresa str. Biserica Amzei nr.7-9, corp C, sc. B, etaj 1, Studio nr.16 – Atelier Nicolae Comănescu – Atelierele UAP din Piața Amzei.

Despre Nicolae Comănescu

Nicolae Comănescu (zis Comă) s-a născut la 14 noiembrie 1968, în Pitești. În 1998, a absolvit secția Pictură din cadrul Universității de Arte București în grupa coordonată de Ion Sălișteanu. Încă din perioada studenției, Comănescu forma gruparea Rostopasca (1997-2004) împreună cu Angela Bontaș, Dumitru Gorzo, Alina Pențac.

Rostopasca s-a dovedit ulterior o manifestăre artistică rebelă care a marcat anii de tranziție de la socialism la capitalism. Șaisprezece lucrări realizate de Nicolae Comănescu în interiorul grupării Rostopasca, în cadrul acțiunii performative „Non Stop Painting” (1 iunie, 1998), fac parte din colecția permanentă a Muzeului de Artă Recentă, alături de alte lucrări reprezentative care marchează direcții stilistice și schimbări de paradigmă în cariera artistului, din serii bine-cunoscute precum: „Marea Schemă Generală a Tuturor lucrurilor” (galeria Invitro, 2020), „I can see no revolution” (galeria Petra Nostheide-Eycke, Düsseldorf, Germania, 2014).

O altă colecție importantă de lucrări care provine din perioada anilor de debut a artistului, în gruparea Rostopasca, este deținută de Muzeul Național de Artă Contemporană din București și conține lucrări din seria „Zgîții mă-tii dă fluture”, 1998, fotografie și video art din seria „Demo”, 2002, Trieste Contemporanea; precum și obiect și mixed media din perioada Rostopasca.

Supranumit „starul din Berceni” (cartierul în care locuiește Comănescu din anul 2008), el a arătat un interes major pentru tema reciclării, acumulării de materie și reutilizarea ei sub diferite aspecte, folosindu-se de praf, zgură, cenușa din urma grătarelor de mici, ciment și chirpici, cât și de materiale uzitate, precum textilele și obiectele din inventarul său casnic.

A participat la numeroase expoziții în România și în afara țării, printre care Bienala de la Veneția din 2001, alături de grupul Rostopasca, „Rostopasca Insert in Context Network”, în Pavilionul României, proiect curatoriat de Alexandru Patatics.

Credit foto: Liviu Voicu