Demas Nwoko, recompensat cu Leul de Aur la Bienala de Arhitectură de la Veneția 2023
Arhitectul și artistul Demas Nwoko va fi recompensat, în cadrul Bienalei de Arhiectură de la Veneția 2023, cu Leul de Aur pentru întreaga carieră.
Demas Nwoko, artist, designer și arhitect de origine nigeriană, este laureatul celei de-a 18-a Expoziții Internaționale de Arhitectură, intitulată „Laboratorul viitorului”, ce va avea loc în Giardini și Arsenale, în perioada 20 mai – 26 noiembrie 2023.
Decizia a fost aprobată de Consiliul de Administrație al La Biennale, prezidat de Roberto Cicutto, la recomandarea curatorului ediției, Lesley Lokko.
Ceremonia de decernare a premiilor și inaugurarea Bienalei de Arhitectură 2023 va avea loc pe 20 mai 2023, la Ca’ Giustinian, sediul central al La Biennale di Venezia.
„Una dintre temele centrale ale celei de-a 18-a ediții a Expoziției Internaționale de Arhitectură este o abordare a arhitecturii ca un domeniu de activitate extins, care cuprinde atât lumea materială, cât și cea imaterială; un spațiu în care ideile sunt la fel de importante ca și artefactele, în special în slujba a ceea ce urmează să se întâmple. Cu toate acestea, cu tot accentul pus pe viitor, pare foarte potrivit ca Leul de Aur pentru întreaga carieră să fie acordat unei persoane ale cărei lucrări materiale acoperă ultimii 70 de ani, dar a cărei moștenire imaterială – abordare, idei, etos – este încă în curs de evaluare, înțelegere și recunoaștere”, spune Lokko.
Scurt biografie Demas Nwoko
Demas Nwoko (n. 1935) este arhitect, sculptor, designer, scriitor, scenograf, critic și istoric. Primele sale incursiuni în pictură, desen și sculptură la școala secundară din Benin City l-au determinat să candideze pentru un loc la Colegiul Nigerian de Arte, Știință și Tehnologie din Zaria pentru a studia arhitectura. Cu toate acestea, faptul că a descoperit că acest curs se concentra mai mult pe abilitățile tehnice de desen decât pe imaginația creatoare l-a determinat să schimbe direcția, solicitând în schimb să studieze arte plastice. A fost membru fondator al Societății de Artă din Zaria – un grup din care făceau parte Yusuf Grillo, Bruce Onobrakpeya, Uche Okeke și Simon Okeke, cunoscuți și sub numele de „rebelii din Zaria” – care erau interesați de un amestec de modernitate și estetică africană ca limbaj autentic care să reflecte spiritul de independență politică în creștere în anii 1940 și 1950.
„Această dorință profundă de a amesteca și sintetiza, mai degrabă decât de a elimina, a caracterizat munca lui Nwoko timp de peste cinci decenii. El a fost unul dintre primii creatori nigerieni de spațiu și formă care a criticat dependența Nigeriei de Occident pentru materiale și bunuri importate, precum și pentru idei, și a rămas angajat să folosească resurse locale”, a mai explicat Lokko.
Deși relativ puține, clădirile lui Nwoko din Nigeria îndeplinesc două roluri esențiale. „Ele sunt precursoare ale formelor de expresie durabile, atente la resurse și autentice din punct de vedere cultural, care se răspândesc acum pe continentul african – și pe glob – și arată spre viitor, ceea ce nu este o realizare ușoară pentru cineva a cărui operă este încă în mare parte necunoscută, chiar și în țara sa”.
În 1977, scriind despre prima comandă primită de Nwoko – complexul Institutului Dominican din Ibadan -, criticul de arhitectură Noel Moffett nota: „Aici, sub un soare tropical, arhitectura și sculptura se combină într-un mod în care, poate doar Gaudí, dintre arhitecți, a reușit să o facă atât de convingător”.
El a fondat New Culture Studios din Ibadan, care în prezent funcționează ca centru de formare pentru artele spectacolului și ca centru de design. Nwoko a fondat, în anii 1970, și New Culture Magazine (acum dispărută), o publicație care documenta arta și cultura contemporană.