Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
curatorial.ro  /  Artǎ   /  Descoperire în creația lui Michelangelo – Schiță pentru Capela Sixtină
schiță desen michelangelo, foto alex corp

Descoperire în creația lui Michelangelo – Schiță pentru Capela Sixtină

Un desen din secolul al XVI-lea reprezentând un bărbat dezbrăcat, văzut din spate, a fost identificat ca fiind un studiu realizat de Michelangelo pentru capodopera sa monumentală, fresca de pe tavanul Capelei Sixtine din Vatican.

Desenul cu cretă roșie a fost asociat cu una dintre figurile care se luptă cu șerpii în pictura „Adorația șarpelui de aramă”. Se crede că datează din 1512, cu puțin timp înainte ca Michelangelo să picteze acea secțiune finală a uneia dintre cele mai faimoase opere de artă din lume, pe care o începuse în 1508.

Atribuirea a fost susținută de Paul Joannides, profesor emerit de istoria artei la Universitatea Cambridge și una dintre cele mai importante autorități mondiale în materie de Michelangelo, care o va publica în revista academică Burlington Magazine.

(im)perfecțiunea lui Michelangelo

El a declarat pentru The Observer: „Pentru un artist de talia lui Michelangelo, și având în vedere măreția sa ca desenator, orice nouă descoperire are un anumit nivel de emoție. Dar acesta este un desen al lui Michelangelo pentru una dintre cele mai mari capodopere ale artei occidentale”.

Este unul dintre relativ puținele desene dezvoltate pentru tavanul Sixtinei care au supraviețuit. Giorgio Vasari, maestrul renascentist italian cunoscut mai ales pentru cartea sa din 1550, Viețile celor mai excelenți pictori, sculptori și arhitecți, a scris despre Michelangelo: „Chiar înainte de a muri, a ars un număr mare de desene, schițe și caricaturi proprii pentru a împiedica pe oricine să vadă munca pe care a îndurat-o sau modurile în care și-a testat geniul, de teamă că ar putea părea mai puțin perfect”.

Figura masculină din desenul recent descoperit este prezentată dintr-un alt unghi în versiunea finală pictată. „Privind desenul, s-ar putea presupune că figura a fost concepută pentru a fi văzută pe orizontală. Dar nu este așa. Este menită să fie văzută cu desenul rotit 90 de grade în sensul acelor de ceasornic. Puneți cele două imagini una lângă alta și iată-o. Odată examinată schița, a fost evident că desenul este pregătitor pentru această figură”, a spus Joannides.

Printre capodoperele lui Michelangelo se numără sculptura în marmură a lui David, iar noul desen arată că el adopta un stil din ce în ce mai sculptural în ultimele etape ale frescei din Sixtina. Joannides a mai explicat: „S-a dezvoltat enorm pe măsură ce a progresat de-a lungul tavanului. Figurile lui au devenit mai mari, mai energice. Elementul sculptural al formelor sale joacă un rol din ce în ce mai important pe măsură ce se apropie de finalul lucrării sale”.

Desenul – care măsoară 15,7 pe 19,3 cm – a ieșit la iveală după ce proprietarul său, un colecționar european anonim, i-a trimis lui Joannides o fotografie printr-un intermediar. Acesta fusese achiziționat în mod privat în 2014, când avea o atribuire provizorie lui Rosso Fiorentino, un discipol al lui Michelangelo din secolul al XVI-lea.

Credit foto: Alex Corp