Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
curatorial.ro  /  Artǎ   /  Un astronom a identificat drumul cu plopi dintr-un tablou Van Gogh
van gogh poplars sunset, kroller muller museum

Un astronom a identificat drumul cu plopi dintr-un tablou Van Gogh

Astrofizicianul și astronomul Donald Olson de la State University System Regent a folosit metode științifice și de reconstituire istorică pentru a identifica un drum cu plopi dintr-un tablou din 1884 al lui Vincent van Gogh. Descoperirile vor fi publicate în noiembrie în Sky & Telescope Magazine.

El și-a folosit pregătirea științifică pentru a determina unde a fost pictată lucrarea „Lane of Poplars at Sunset”, acum deținută de Muzeul Kröller-Müller din Olanda. Aceasta este a patra pictură de Van Gogh pe care el o analizează.

Olson a folosit anterior o metodologie astronomică similară pentru a data trei picturi ale lui Vincent van Gogh, printre care „Moonrise (Wheat Stacks)”, „Road With Cypress and Star” și „White House at Night”. Pentru cea mai recentă încercare a sa, a apelat la Louis Verbraak și Ferry Zijp, membri ai Clubului de meteorologie și astronomie din Eindhoven (Țările de Jos), și a stabilit că aleea de plopi descrisă în lucrare a fost creată cu puțin timp înainte de apusul soarelui, în 13 sau 14 noiembrie 1884, de-a lungul unei porțiuni de 365 de metri de drum cunoscută sub numele de Weverstraat din orașul olandez Nuenen, potrivit unui comunicat de presă.

Următoarea etapă a cercetărilor lui a implicat unele investigații în domeniul istoriei artei. El a apelat la catalogul raisonné din 1928 al artistului, întocmit de istoricul de artă olandez Jacob Baart de la Faille, în care „Lane of Poplars at Sunset” e identificat ca pictura „F123”. După o analiză mai aprofundată, Olseon și-a dat seama că un alt tablou, „F122”, cunoscut ca „Lane of Poplars in the Autumn today”, prezintă o scenă de toamnă mai timpurie, ceea ce reiese clar din frunzișul copacilor. „Lane of Poplars at Sunset” prezintă copaci mai rari și lipsiți de robustețea celorlalți.

Scrisorile către Theo și hărți din 1883, metode de datare a lucrărilor

O altă metodă de datare a lucrărilor lui Vincent van Gogh pe care istoricii se bazează de mult timp sunt scrisorile către fratele său Theo. Scrisoarea 467, datată circa 25 octombrie 1884, include o descriere care se potrivește cu „Lane of Poplars in the Autumn”: „Ultimul lucru pe care l-am făcut este un studiu destul de mare al unei alei de plopi cu frunze galbene de toamnă, unde soarele face pete strălucitoare ici și colo pe frunzele căzute, alternând cu umbrele lungi proiectate de trunchiuri. La capătul drumului se află o căsuță țărănească, iar deasupra ei, cerul albastru între frunzele de toamnă”.

Cercetând mai amănunțit corespondența din acea perioadă, Olson a putut apoi să stabilească un interval de timp pe baza imaginii și a numărului de frunze rămase pe copaci. Cu aceste date în minte și prin utilizarea unui software de planetariu, Olson a concluzionat că „soarele a apus în sud-vest, în intervalul de azimuturi, sau direcția busolei unui obiect ceresc, între 240 și 244 de grade”.

Olson și echipa lui au căutat mai multe date istorice pentru a identifica locul, și anume hărți din 1883 care detaliau orașul Nuenen și al satelor învecinate (Nederwetten, unde a fost pictată „Autumn”, nu se potrivea cu decorul din „Sunset”).

Au fost alese trei variante – Hoekstraat în Nederwetten și Braakweg și Weverstraat în Nuenen. Acesta din urmă a fost stabilită ca locul unde „Lane of Poplars at Sunset” a fost pictat, deoarece ar fi putut găzdui numărul de copaci descris de Van Gogh. În plus, calculele astronomice au arătat că apusul soarelui ar fi fost vizibil deasupra Weverstraat în 13 și 14 noiembrie 1884, înregistrările meteorologice istorice confirmând că cerul senin al zilei ar fi fost propice pentru lucrările de plein air ale artistului.