
Emblematic autoportret Courbet revine în Franța după două decenii
„Le Désespéré/ Desperate Man/ Omul disperat”, autoportret al lui Gustave Courbet, a revenit în Franța după 17 de ani, fiind expus la Musée d’Orsay grație unui împrumut pe termen lung posibil datorită unui parteneriat cu Qatar Museums.
Capodopera din 1844 – 1845 impresionează prin virtuozitatea execuției, puterea expresivă și subiectul misterios.
Ea este expusă acum alături de alte lucrări semnate de același artist în Sala Sylvain Amic, denumită recent în semn de omagiu adus specialistului în opera lui Courbet care a fost președintele Musée d’Orsay și Musée de l’Orangerie, decedat vara aceasta. Datorită eforturilor lui, tabloul „Omul disperat” a revenit în Hexagon.
Pionier al realismului, Gustave Courbet (1819 – 1877) spunea că „Omul disperat” ar trebui să fie considerat ca o expresie literală a experienței sale trăite. În 1843, când Courbet a realizat acest autoportret anxios, era un tânăr fără identitate clar conturată, care încă se străduia să-și construiască o reputație.
În ciuda entuziasmului său, s-a trezit din ce în ce mai deziluzionat de instituțiile de artă, deoarece a fost respins în mod repetat de saloanele organizate de stat. După ce „Atelierul artistului” (1854-1855) i-a fost respins de la Expoziția Universală, și-a construit propriul pavilion unde a expus sub titlul „Realism, G. Courbet”. Picturile lui, între care „Înmormântarea la Ornans” (1849-1850) și „Spărgătorii de piatră” (1849), i-au șocat pe critici tocmai prin faptul că înfățișau muncitori și țărani în toată simplitatea lor.
Este autorul „L’Origine du monde/ Originea lumii” (1866), considerată cea mai scandaloasă picură din istoria artei, care se află de asemenea la Musée d’Orsay. Cele mai recente descoperiri arată că subiectul tabloului este Constance Quéniaux, fostă balerină la Opera din Paris, amantă a lui Khalil Chérif Pacha, diplomat turc ce a comandat pictura.