Eustațiu Stoenescu, portretistul aristocrației
Un album dedicat operei și vieții lui Eustațiu Stoenescu (1884, Craiova – 1957, New York) este lansat în 17 octombrie, la ora 18:30, la Palatul Dacia-România, cu acces liber. Pictorul a fost în focus la ediția „Taine și comori” a Art Safari cu lucrări de pictură și grafică. Între acestea s-a aflat, în premieră, un portret – după cum spun momentan experții și specialiștii – al principelui Nicolae. Tabloul, aflat într-o colecție privată, e datat 1914 și este încă în cercetare.
Expoziția „Eustațiu Stoenescu. Portretistul aristocrației”, curatoriată de Angelica Iacob, în scenografia lui Cosmin Florea, dă titlul albumului.
Acesta prezintă lucrări din colecții private și din marile muzee ale României, inclusiv portretele realizate regelui Ferdinand, regelui Carol al II-lea, regelui Mihai I, dar și ale altor personalităților de seamă precum I.C. Brătianu, poeta Elena Văcărescu și scriitorul Panait Istrati. Volumul este disponibil online, pe artsafari.ro, și la recepția Art Safari.
Eustațiu Stoenescu, artist cu o carieră internațională remarcabilă, este cunoscut în special pentru ampla galerie de portrete realizate contemporanilor săi. Cariera sa internațională a fost remarcabilă, fiind elogiat la Craiova, în „micul” și în marele Paris, dar și la New York, acolo unde și-a petrecut ultimii ani de viață.
Una dintre cele mai valoroase galerii de portrete din istoria artei românești
A fost considerat unul dintre cei mai rafinați portretiști ai României. Făcând parte din înalta societate, a realizat una dintre cele mai valoroase galerii de portrete din istoria artei românești, ce reflectă cea mai prosperă epocă din istoria țării noastre, dar și legăturile strânse dintre elita culturală românească și cea din Franța.
A pictat de la figuri regale (regele Ferdinand, regele Carol al II-lea, regele Mihai I), politicieni (I.C. Brătianu), primari, până la scriitori (Panait Istrati), arhitecți, bancheri și alte personalități importante ale vremii. Ca portretist, Stoenescu depășește asemănarea fizică și exagerează expresivitatea. Are o mare putere sintetizatoare și doar prin câteva tușe, reușește să redea iluzia vieții. Portretele reprezintă cel mai important capitol din creația sa.
O carieră internațională remarcabilă
Eustațiu Stoenescu a debutat în 1905, la Paris și la Craiova, aproape concomitent. Îl regăsim la Saloanele organizate de Société des artistes français la Paris, la expozițiile Tinerimii artistice, la Saloanele Oficiale de la București, la manifestări în Craiova natală și la trei ediții ale Bienalei de la Veneția, inclusiv la cea din 1938, care a inaugurat Pavilionul românesc, comisar fiind Nicolae Iorga.
Prima expoziție personală importantă a lui Eustațiu Stoenescu a fost cea din 1921 de la Paris, la Galeria Bernheim-Jeune, cunoscută pentru promovarea artiștilor de avangardă. În 1930, a organizat o expoziție la Galeria Durand-Ruel din New York, unde a prezentat 51 lucrări, fiind apreciat de publicul american. Datorită succesului său, operele au fost expuse la Chicago și San Francisco.
După o carieră strălucită la nivel național și internațional, artistul a părăsit definitiv România în 1947 și s-a stabilit la New York. A căzut o vreme în uitare, aspect explicat în primul rând prin portretele realizate aristocrației și membrilor familiei regale, dar în ultimele decenii creația sa a revenit în atenția specialiștilor și a iubitorilor de artă. Stoenescu este prezent astăzi în mari muzee ale lumii.
Foto: Eustațiu Stoenescu, „Principele Nicolae (?)”, Art Safari