„Experiența Goya”, la Palais des Beaux-Arts din Lille
„Expérience Goya” este titlul unei expoziții la Palais des Beaux-Arts din Lille, care propune o incursiune în opera maestrului spaniol, până pe 14 februarie 2022.
Palais des Beaux-Arts din Lille deține două tablouri de Francisco Goya, „Les Jeunes” și „Les Vieilles”. Instituția prezintă o expoziție foarte reușită care se vrea o experiență a unui gen nou, în jurul acestor două capodopere din colecțiile sale.
Dispozitive digitale vin să completeze propunerile fără a uita opera reală prezentată grație unor frumoase împrumuturi. Un pretext pentru a reveni la viața și la munca marelui pictor spaniel și a-l descoperi publicului larg.
Cele două tablouri de Goya (1746-1828) au intrat în colecțiile muzeului în 1873-1874 cu termenul „o epocă incredibilă”, potrivit cuvintelor lui Donatienne Dujardin, co-curator al expoziției.
Ele au intrat în colecțiile francize când regale Louis-Philippe l-a desemnat pe baronul Isidore Taylor să achiziționeze opera destinate să formeze o galerie spaniolă la Luvru, de unde școala spaniolă este aproape absentă.
„Les Jeunes” și „Les Vieilles” sosesc la Paris împreună cu peste 450 de opere între care semnături de Zurbaran, Velàzquez, Murillo și alții. Această galerie spaniolă a fost deschisă doar zece ani: la căderea lui Louis-Philippe în 1848, i se restituie această colecție achiziționată din fondurile sale proprii și va fi luată în exilul său la Londra.
Cele două picturi ajung la un lord englez între 1853 și 1873, perioada în care „Les Vieilles” este transformată pentru a fi în același format cu „Les Jeunes”. Lucrările sunt de acum asociate chiar dacă Goya le-a pictat independent.
Edouard Reynart, conservator la Palais des Beaux-Arts din Lille, este cel care a inclus lucrările în colecții, chiar dacă al doilea tablou este refuzat de comisia administrativă și trebuie cumpărat din fonduri private.
În prima pictură, o tânără citește o scrisoare alături de servitoarea sa care ține o umbrelă. În fundal, spălătorese lucrează. În a doua, două bătrâne slabe se privesc în ceea ce ar fi o oglindă, iar în spatele lor o figură amenință cu o mătură. Pictura evocă timpul care trece și moartea.