Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  Experți în arta vechilor maeștri pun sub semnul întrebării atribuirea picturii „Brécy Tondo” lui Rafael
de brecy tondo, rafael

Experți în arta vechilor maeștri pun sub semnul întrebării atribuirea picturii „Brécy Tondo” lui Rafael

Mai mulți experți în arta vechilor maeștri pun sub semnul întrebării atribuirea picturii „Brécy Tondo” lui Rafael prin intermediul unui program de Inteligență Artificială.

La începutul acestui an, cercetătorii de la Universitatea din Nottingham și de la Universitatea din Bradford au folosit tehnologia de recunoaștere facială pentru a identifica autorul tabloului „Brécy Tondo”. Ei consideră că este foarte probabil ca acesta să fi fost pictorul renascentist italian Rafael. A fost au concluzionat că fețele Madonei și ale copilului din tablou sunt identice cu cele din tabloul „Madonna Sixtină” (cca. 1513) a lui Rafael.

„Brécy Tondo” se află acum expusă în premieră la Cartwright Hall Art Gallery din Bradford (Regatul Unit).

Posibilă copie din secolul al XIX-lea

Angelamaria Aceto, cercetător în domeniul desenului italian la Ashmolean Museum din Oxford, a declarat pentru The Art Newspaper: „Nu am văzut lucrarea pe viu, dar judecând după fotografie pare să fie o copie după Rafael. Sunt deschisă ideii de utilizare a noilor tehnologii și abordări, însă nu aș susține o evaluare bazată pe AI. Adevărata recunoaștere se bazează pe judecata unui expert cu ochiul format și este mai mult decât imagini potrivite mecanic”.

Bendor Grosvenor, istoric de artă și editor la The Art Newspaper, a completat: „Această poveste este perfect AI. Nu poate spune ce e real și ce nu și nici media care relatează. Un telefon dat unui cercetător mediu în arta lui Rafael este tot ce le-a trebuit. Singurul mod în care noi, oamenii, vom putea concura cu provocarea AI este să gândim critic”.

Un specialist în opera lui Rafael a afirmat sub anonimat: „Imaginea este clar o copie din secolul al XIX-lea. Nu este ciudat că trăsăturile faciale se potrivesc cu originalul, pentru că a fost copiat după acesta”.

AI analizează detaliile la un nivel fără precedent

Hassan Ugail, director al departamentului Visual Computing de la Universitatea din Bradford, a precizat pentru The Guardian: „Testarea «Tondo» folosind inteligența artificială a avut rezultate uimitoare, confirmând că este cel mai probabil creată de Rafael. Împreună cu rezultatele mele în domeniul recunoașterii faciale și combinat cu cercetările anterioare ale colegilor mei cercetători, am concluzionat că «Tondo» și «Madonna Sixtină» sunt create fără îndoială de același artist”.

Referitor la părerile critice, Ugail a răspuns pentru The Art Newspaper: „Tehnologia de învățare asistată de AI a avansat mult în ultimii ani, permițându-ne să analizăm imagini, inclusiv lucrări de artă, la un nivel al detaliilor fără precedent. Contrar noțiunii că AI abia identifică și face comparații, aceasta poate chiar merge mai departe examinând diferențe subtile, cum ar fi modele de pensulație, culori, tonuri etc. Această abilitate îi permite AI să observe operele mult mai minuțios decât poate fi cu ochiul liber, dezvăluind deseori nuanțe ce pot fi trecute cu vederea de percepția umană”.

„Este estențial să recunoaștem că expertiza istoricilor de artă și a cercetătorilor rămâne neprețuită în înțelegerea contextului istoric și cultural al operelor de artă. Totuși, incluzând AI în acest proces poate oferi observații suplimentare și informații complementare care îmbogățesc per ansamblu evaluarea”, a adăugat el. „Mai mult, AI poate aduce un grad mai mare de transparență în proces, contribuind cu o mai clară și explicabilă abordare la autentificare”.

Omul de afaceri și colecționarul de artă George Lester Winward a cumpărat „Brécy Tondo” în 1981. În 1995, cu doi ani înainte de a muri, Windward a înființat de Brécy Trust pentru a păstra colecția sa de artă și a pune la dispoziție obiectele pentru studii ulterioare. Cercetările asupra tabloului „Brécy Tondo” datează de trei decenii și jumătate, inclusiv un studiu de caz pentru o tează de doctorat la Universitatea din Liverpool, realizat de Murdoch Lothian în 1991. Acesta a fost descris pentru prima dată ca fiind un „posibil Rafael” de conservatorul britanic Harriet Owen Hughes în 2000.