Expoziția de portretistică „Play: please don’t touch!”, vernisată în programul Open Doors de la Combinatul Fondului Plastic
Expoziția de portretistică „Play: please don’t touch!”, semnată de Adéla Janská și curatoriată de Maria Bilașevschi, va fi vernisată de IOMO Gallery pe 14 aprilie, la Combinatul Fondului Plastic, în cadrul primului Open Doors.
Adéla Janská introduce privitorul într-un joc în care nu există o diviziune binară sau o catalogare predeterminată a posibilelor interpretări care ar împărţi în înţelegeri exclusiv „masculine” sau „feminine” a ideii de privire, explică organizatorii.
„Artista crează, prin portretistica aproape exclusiv feminină, spaţii în care arcul naraţiunii, dacă este suficient întins, se adaptează subtilităţilor pe care le implică acţiunea de a fi privit. Invitaţia pe care Adéla Janská o face este de a îndrăzni să vedem fiecare apariţie feminină nu ca pe o poveste deja scrisă şi încheiată, ci una nerostită, pe care putem să o continuăm conform propriilor definiţii”.
Curatoarea a precizat: „Adéla Janská reflectă, prin fiecare personaj feminin, la modul în care ne percepem unii pe ceilalţi, la cum ne vedem pe noi înșine, între tipare glamour şi tăceri apăsătoare, argumentând deschis și incisiv în favoarea identităţii care, indiferent de gen, trăieşte după licăririle sticloase, privindu-te la rându-i. Individualizând încărcăturile personale, Adéla Janská particularizează feminitatea, despre care, până acum, s-a scris în prea termeni generali, în altă parte”.
Expoziţia poate fi vizitată de marți până sâmbătă, în intervalul orar 11:00 – 18:00, până pe 30 aprilie 2022.
Cine este Adéla Janská
Născută în 1981, în Olomouc (Cehia), Adéla Janská a studiat la Academy of Arts in Banská Bystrica din Slovacia și la Palacky University din Cehia.
Adéla Janská se definește printr-un univers pictural propriu, animat de personaje feminine, simboluri ale civilizației contemporane, marcate de efectele consumismului și falsele teme ale societății digitale. Detaliile portretelor surprind prin naturalețe și inedit, deși statice, femeile Adélei Janská exhibă dinamism și viață interioară intensă. O istorie a prezențelor feminine se desfășoară lin, dar provocator, voit solidară cu destine și sensurile accesibile privitorilor.