Expoziţia „Sub însemnul regalității: Fotografiile unei tinere principese” va fi prezentată la Muzeul „Minovici”
Expoziţia „Sub însemnul regalității: Fotografiile unei tinere principese” va fi vernisată pe 12 august, la Muzeul de Artă Populară “Nicolae Minovici” din Bucureşti.
Fotografiile sunt realizate de Franz Mandy şi vor fi expuse până pe 27 noiembrie.
Un proiect de recuperare a memoriei
În Capela Muzeului Minovici au fost expuse 11 fotografii cu tânăra Principesă Maria, poziționate de colecționarul și medicul legist Nicolae Minovici într-un cadru de însemnătate spirituală.
Fotografiile Mariei din Capela vilei-muzeu o reprezentau în ipostaze apropiate de portretul făcut ctitorilor, întâlnit în pictura murală a bisericilor ortodoxe, de pildă, ținând în mâini macheta mănăstirii Curtea de Argeș.
Imaginile au fost îndepărtate în timpul regimului comunist din ramele în care fuseseră expuse de colecționar, rame situate la nivelul unui divan de lemn încărcat cu icoane și cădelnițe, azi rămase goale. Ca urmare a operațiunii ideologiei comuniste de ștergere a urmelor regalității, imaginile nu mai există în patrimoniul muzeului Minovici.
Prin recuperarea și expunerea seriei de fotografii realizate de Franz Mandy, fotograful Curții Regale, se conturează o încercare de a reprivi o parte esențială a formulei expoziționale gândită de Nicolae Minovici. Reproduceri după imaginile care au dispărut, prin gestul aproape iconoclast al regimului comunist, sunt oferite publicului pentru a fi reprivite.
Expoziția nu își propune o simplă „readucere la normal” și o corectare a gestului invaziv, dimpotrivă, pune în prim plan și subliniază efectul devastator al acestuia. Recuperarea vizează nu doar un aspect esențial al expunerii originale, cât și a imaginii în epocă a Principesei Maria și, ulterior, a „Reginei tuturor românilor”, arată reprezentanţii muzeului.
Expoziția aduce în discuție teme legate de patronajul artistic, gustul pentru artele decorative și decor interior al Reginei Maria, accentul fiind pus cu precădere asupra perioadei de început de secol. Promovarea portului popular românesc și a artelor noastre tradiționale a fost strategia Casei Regale pentru formarea și întărirea legăturii cu poporul de adopție, dar și pentru încercarea de a clădi o economie și o industrie casnică cu rădăcini autohtone. Prin prisma personalității creative, Maria a fost în mod natural atrasă de arta decorativă, implicit de arta populară a românilor, pe care a sprijinit-o și colecționat-o deopotrivă.