Expoziție dedicată impresionistei Anna Boch, cea mai proeminentă artistă din Belgia
Expoziția „Anna Boch, o călătorie impresionistă” realizează un portret multifațetat al unei artiste, iubitoare de muzică, colecționară, patroană a artelor, călătoare și pasionată de arhitectură, cu o personalitate dinamică și dornică de a descoperi lucruri noi. A fost cea mai proeminentă artistă din Belgia. Expoziția va fi deschisă până la 26 mai, la Musée de Pont-Aven din Franța.
Anna Boch (Saint-Vaast, Belgia, 1848- Ixelles, Belgia, 1936) a dus o viață foarte independentă, o alegere posibilă datorită originii sale sociale și a bunăvoinței familiei sale. A fost singura femeie care s-a alăturat cercurilor artistice belgiene Les XX și La Libre Esthétique, conduse de vărul ei Octave Maus, unde – o raritate pentru acea vreme – a fost pe picior de egalitate cu colegii ei artiști.
Împreună, aceștia au pornit în aventura neoimpresionismului, întruchipat atunci de Théo van Rysselberghe, Paul Signac și Georges Seurat.
Picturile sale luminoase ilustrează căutarea sa pentru linie și culoare. Pasiunea sa pentru natură a dus-o în colțuri îndepărtate pentru a surprinde frumusețea peisajelor bucolice. Anna Boch și-a ocupat cu hotărâre locul în mișcarea postimpresionistă de la sfârșitul secolului al XIX-lea.
Un parteneriat unic cu Mu.ZEE din Ostende
Este o premieră pentru Musée de Pont-Aven și o mare oportunitate pentru acesta să își unească forțele cu un muzeu precum Mu.ZEE din Ostende (Belgia), pentru a co-organiza această expoziție inedită dedicată Annei Boch, la 175 de ani de la nașterea sa.
Expoziția, care a avut loc la Oostende în perioada iunie-noiembrie 2023, s-a bucurat de un mare succes, cu aproape 70.000 de vizitatori.
Portretul lui Eugène Boch de Van Gogh, împrumutat în mod exceptional de la Muzeul Orsay
Van Gogh și pictorul belgian Eugène Boch (1855-1941), fratele Annei Boch, s-au întâlnit la mijlocul lunii iunie 1888, când Boch se afla pentru câteva săptămâni într-o comună de lângă Arles. În jurul datei de 8 iulie, Vincent l-a menționat pe Boch într-o scrisoare către fratele său Theo: „Este un băiat al cărui exterior îmi place foarte mult, cu o figură ascuțită, ochi verzi cu acea distincție”.
La 11 august, are o idee: „Aș vrea să pictez portretul unui tânăr care are o personalitate foarte puternică. Acest bărbat va fi blond. Aș vrea să pun în tablou aprecierea și dragostea mea pentru el. Așa că îl voi picta așa cum este el, cât de fidel pot […]. În spatele capului, în loc să pictez peretele banal al apartamentului mărunt, pictez infinitul, fac un fundal simplu din cel mai bogat, cel mai intens albastru pe care îl pot face, și prin această combinație simplă capul blond, luminat pe acest fundal albastru bogat, obține un efect misterios ca steaua în albastrul profund”.
Două săptămâni mai târziu, Van Gogh și-a executat planul, iar Boch a pozat pentru el: „Ei bine, datorită lui, am în sfârșit o primă schiță a tabloului la care visam de mult timp – Poetul. El a pozat pentru mine. Capul său fin, cu ochii săi verzi, se detașează în portretul meu pe un cer înstelat de un ultramarin profund, iar hainele sale sunt o mică jachetă galbenă, un guler de pânză nealbită și o cravată pestriță”.
Deși o considera doar o „schiță”, Van Gogh a înrămat această lucrare, pe care a numit-o „Poetul”. Știm că a fost expusă pentru o vreme pe peretele camerei sale din Casa Galbenă, așa cum apare în prima versiune a „La Chambre à coucher” (Amsterdam, Musée Van Gogh). Acest împrumut excepțional face parte din sezonul „150 de ani de impresionism cu Muzeul d’Orsay (1874-2024)”. Pentru a marca 150 de ani de la apariția impresionismului, Muzeul Orsay a solicitat mai multor muzee regionale să împrumute opere emblematice din prestigioasa sa colecție pentru a crea un lanț de evenimente și să dialogheze cu instituțiile locale interesate de această propunere.
O feministă înaintea timpului ei
Anna Boch a fost o femeie modernă care și-a lăsat amprenta asupra istoriei artei la sfârșitul secolului al XIX-lea și începutul secolului al XX-lea. Artist neoimpresionist belgian, Boch a fost singura femeie care s-a alăturat cercurilor artistice ale țării. Acest angajament inconștient predomină în alegerea subiectelor sale picturale.
„A pictat o mulțime de femei la muncă, culegătoare de plase, fermieri și pescari, fără a emite revendicări sociale reale, dar avea o înțelegere a mediului feminin pe care alte artiste nu o aveau neapărat la acea vreme”, explică Sophie Kervran, directoarea Muzeului din Pont-Aven.
Turul expoziției îi duce pe vizitatori cât mai aproape posibil de viața de zi cu zi a Annei Boch. Curatorii au recreat apartamentul din Ixelles, Belgia, în care a locuit artista.