Expoziție inedită de fotografie de Juliane Eirich, la Goethe-Institut
Un artist talk și o lansare de carte în jurul unei expoziții inedite, „Mega Images” de Juliane Eirich, vor avea loc pe 8 martie, de la ora 18.00, la Goethe-Institut București. Publicul poate vedea și 15 fotografii semnate de Juliane Eirich, realizate la Iași, care își găsesc complementaritarea în scrierea confesivă a scriitoarei Lavinia Braniște și care vor face parte dintr-un proces colaborativ ce urmărește posibile intersecționalități cognitiv-emoționale cu referire la locuirea în același spațiu.
Titlul expoziției „Mega Images”, constituit nu atât ca atribut ce ar descrie fotografiile expuse, ci mai curând ca o reflexie confesivă asupra momentului deconspirării unor false aparențe, instituie o referință ce trimite către lanțul de supermarket-uri Mega Image.
Locuind în Iași pentru trei săptămâni, Juliane Eirich descoperă cu surprindere faptul că Mega Image este de fapt un supermarket și nu un atelier de fotografie, un print shop sau un studio destinat prelucrării imaginilor. În ciuda discursului său direcționat împotriva globalizării pieței de mărfuri, vizitarea supermarketului Mega Image devine parte din rutina zilnică a artistei, reiterând cuvintele autoarei Laviniei Braniște: „I thank god that Mega Image exists in my life!”.
Modalități ale locuirii unui spațiu
Juliane Eirich investighează modalități ale locuirii unui spațiu, trasând relaționări conceptuale între natură – ca semnificant al unei constituiri cosmice ce rezidă în fiecare experiență trăită – și mediul urban, ca interstițiu dinamic al unei cauzalități inelare ce perpetuează credințe și tipologii comportamentale standardizate.
Fotografiind umbra mănăstirii Sfinții Trei Ierarhi proiectată asupra unei clădiri cu locuințe, Juliane Eirich surprinde esența constituției identitare locale asupra căreia guvernează ‘umbra’ religiozității.
Metafore ale prezenței umane
De altfel, multe dintre fotografiile realizate de Juliane Eirich pentru expoziția „Mega Images” se constituie ca metafore ale absenței prezenței umane, ambiguitățile dintre prezență și absență trasând relaționări conceptuale între diferite tipuri de instanțieri ce problematizează viitorul umanității, ecologia sau istoria.
Fotografia terenului surpat din grădina botanică a orașului Iași trimite către un posibil scenariu apocaliptic al dispariției umanității, natura acaparând întreg teritoriul urban și distrugând infrastructura citadină.
Într-o manieră similară, stadionul gol, sala de conferințe fotografiată la sfârșitul zilei de lucru, panelul din sticlă abandonat pe o stradă din Iași, scările împietrite sub o lumină difuză descriu un altfel de timp, un timp suspendat, constituit diferit de timpul accelerat al actualității, un timp sustras din logica capitalismului, un timp al reflexiei, un timp alternativ al locuirii, un timp care reduce activitatea cotidiană la minimum pentru a facilita fluxurile gândirii. În multe dintre fotografii, prezența umană rămâne doar insinuată la nivelul relaționărilor trasate între lumină și întuneric, exterior și interior. Ca simbol al locuirii, lumina aprinsă nu doar semnalează prezența umană, ci descrie tipologii comportamentele ce pot fi intuite interpretând intensitatea luminii, temperatura sau culoarea sa.
Juliane Eirich s-a născut în Munchen, Germania. După două stagii de internship în Miami și München, a studiat la Academia de Design Fotografic din München. După absolvire, s-a mutat la New York și Honolulu pentru a lucra și a-și continua propriile proiecte. A petrecut 18 luni în 2007-8 la Seul, Coreea de Sud, cu o bursă DAAD. În iulie 2011 a fost artistă în rezidență la Studio Kura din Itoshima, Japonia. În 2014 a fost artistă în rezidență la Nordic Artists Centre din Dale, Norvegia. Din 2009 s-a stabilit în Berlin. Fotografiile ei au fost expuse în SUA, Canada, Siria, Tunisia, Italia, Elveția, Franța și Germania și au fost prezentate în numeroase publicații, printre care: revista New York Times, revista ZEIT, revista Süddeutsche Zeitung, M le Magazine du Monde, Monocle și European Photography. A lucrat pentru clienți precum Studio Olafur Eliasson, PRADA, Adidas, Daimler și BMW. Prima ei monografie ‘Itoshima’ a fost publicată de Peperoni Books, Berlin.
Expoziția a fost organizată de Borderline Art Space prin Asociația Culturală AltIași, în parteneriat cu Centrul Cultural German Iași, FaPt – Fabrica de Artă și Producție Teatrală, cu sprijinul Goethe-Institut, în cadrul unui proiect co-finanțat de AFCN și Primăria Municipiului Iași.
Expoziția poate fi vizitată până la 11 martie.