Femei în artă – Ann Gillen, artista care sugerează mișcarea prin sculpturi din metal, piatră și lemn
„Trebuie să faci o muncă semnificativă pentru tine și să continui să o faci”, a fost îndemnul pe care l-a primit Ann Gillen de la profesorii ei.
După o absență de două decenii din lumina reflectoarelor, artista americană în vârstă de 88 de ani, care și-a construit cariera în jurul unor lucrări de for public, prezintă expoziția „Toward Civic Art” la Galeria Polina Berlin din Manhattan, ce poate fi văzută până la 28 ianuarie.
Cinci decenii de carieră
În mai mult de cinci decenii, Ann Gillen a creat lucrări de sculptură, desen, design, print și a realizat mai multe cărți.
Preocupată de structură, construcție și scalabilitate, lucrările ei sunt monumentale și intime, realizate într-o mare varietate de materiale.
Expoziția „Toward Civic Art” analizează numeroasele proiecte civice preconizate și realizate de Gillen de-a lungul carierei.
Peste tot în opera lui Gillen există o coregrafie constantă de pliere și deschidere a găurilor pline de lumină și a planurilor desenate din umbre. Artista folosește forme geometrice, linii și planuri pentru a configura lucrări care le evidențiază realizarea. Deciziile structurale sunt și ele estetice.
Sculpturile ei sunt dezvoltate mai întâi ca o machetă, uneori în tablă sau carton sau realizate ca o schiță tridimensională. Formele sunt tăiate din materiale plane; placaj, metal sau piatră; iar culoarea este folosită pentru a delimita relațiile dintre ele.
Ingineria lucrării
Prima ei expoziție personală a fost în 1961 la Weyhe Gallery din New York City, la doi ani după absolvirea Pratt, în cadrul căreia a prezentat cărți, printuri, gravură în lemn.
Estetica lui Gillen se bazează pe ingineria lucrării, pe modul în care sculptura este asamblată; modul în care timpul, energia, marginile, umbra, lumina, tensiunile și gravitația afectează situl; modul în care urmează să fie utilizat amplasamentul și condițiile geografice ale acestuia. Ea construiește pentru a sugera mișcarea cu metal, piatră și lemn.
Gillen a creat serii de machete construite din carton sau tablă intitulate: „Processions”, „Feminism”, „Couples”, „Mothers”, „Swimming”. A fost inspirată în arta ei de mișcarea artistică a femeilor din anii 60, de Școala Black Mountain Poets, de tradiții vechi, în special cele care descriu corpuri și imagini în spațiul public. Friza de la Partenon, basoreliefurile budiste și fațadele barocului italian sunt refigurate în opera ei.
Sculpturile ei, adesea concepute pentru a fi singure și ca parte a unei serii, conferă o armonie între individ și grup.
30 de lucrări de for public finalizate
În anii 1960 și 1970, interesul ei pentru principiile și estetica Bauhaus a fost întâmpinat cu indiferență de o lume a artei saturată mai întâi de expresionismul abstract și, mai târziu, de minimalism. Sexismul constant care a urmat în cariera ei de sculptor a reprezentat un alt obstacol. Cu toate acestea, ea a obținut un succes notabil funcționând în mare parte în afara sistemului tradițional de galerii comerciale, expunând prin comenzi în New York City și împrejurimile sale. Până în prezent, Gillen a finalizat treizeci de comenzi publice, private sau de corporație.
Sculpturi Gillen în fiecare cartier
Ann Gillen (n. 1935, Washington, D.C.) locuiește și lucrează în Manhattan din 1959. Sculpturile ei au fost instalate în parcuri publice din fiecare cartier al orașului.
În galerii, lucrările ei au fost prezentate în douăzeci și una de expoziții individuale și șaizeci și una de grup și este inclusă în colecțiile Muzeului Smithsonian de Artă Americană, Muzeului Brooklyn, Institutului de Cercetare Getty, Muzeului de Artă Fogg, Tibor. de Nagy, Pierre Matisse Collection și Mildred Constantin.
Comenzile ei de for public, private și corporative includ sculpturi, picturi murale și basoreliefuri concepute pentru pavilionul de patinaj pe gheață al Jocurilor Olimpice de Iarnă din Lake Placid (1980), garajul de la Lincoln Center Plaza (1994) și o scară la Școala de jurnalism Craig Newmark (2007).