Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  Femei în artă – Augusta Savage, activistă reprezentantă a Renașterii din Harlem
augusta savage

Femei în artă – Augusta Savage, activistă reprezentantă a Renașterii din Harlem

Augusta Savage (1892 – 1962), sculptoriță asociată cu Renașterea din Harlem, a fost profesoară și activistă influentă care a militat pentru drepturile afro-americanilor în domeniul artelor.

Născută lângă Jacksonville (Florida), Savage s-a mutat la New York în 1921 pentru a studia arta la Cooper Union, depășind 142 de bărbați de pe lista de așteptare pentru un loc la facultate.

În 1923, a aplicat pentru un program artistic de vară sponsorizat de Guvernul francez, dar a fost în cele din urmă respinsă pentru că era de culoare. Așa a început lupta ei de o viață pentru democratizarea și egalitate în arte.

Una dintre primele comenzi pe care le-a executat, un bust al lui W. E. B. DuBois pentru Biblioteca din Harlem, a fost bine primită, iar Savage a continuat să sculpteze și alți lideri afro-americani, printre care Marcus Garvey și William Pickens Sr.

Artist și educator școlit la Paris

Harlem Renaissance (Renașterea din Harlem) a reprezentat revitalizarea intelectuală și culturală a muzicii, dansului, artei, modei, literaturii, teatrului, politicii și studiilor afro-americane din Harlem (Manhattan, New York City), care a avut loc în anii 1920 și 1930.

Cariera Augustei Savage a fost favorizată de climatul Renașterii din Harlem. În anii 1930, era foarte cunoscută în Harlem ca sculptor, profesor de artă și director al unui program de artă comunitară.

În 1929, „Gamin”, bust al nepotului ei, i-a adus recunoașterea pe scară largă și a ajutat-o să obțină o bursă Julius Rosenwald pentru a studia la Academie de la Grande Chaumière din Paris, unde și-a expus lucrările și a câștigat numeroase premii.

augusta savage, gamin, ca. 1929, smithsonian

Augusta Savage, „Gamin” (cca. 1929), ghips pictat (c) Smithsonian American Art Museum

Acolo a studiat pentru scurt timp cu Felix Benneteau. Două lucrări au fost acceptate la Salon d’Automne și a expus la Grand Palais din Paris. În 1931, Savage a câștigat o a doua bursă Rosenwald, care i-a permis să rămână la Paris pentru încă un an. De asemenea, a primit o bursă din partea Fundației Carnegie pentru opt luni de călătorie în Franța, Belgia și Germania.

Augusta Savage a revenit în Statele Unite și a lansat Savage Studio of Arts and Crafts, care a devenit Harlem Community Art Center, în 1932. Doi ani mai târziu, a devenit prima artistă afro-americană aleasă în Asociația Națională a Femeilor Pictori și Sculptori.

Pentru tot restul vieții ei, artista a creat lucrări revoluționare – a fost una dintre cele patru femei care au primit o comandă de la Expoziția Universală din 1939 – și și-a dedicat timpul educării celor din jur în domeniul artei.

Părăsirea metropolei și ultimii ani

Din cauza războiului, rămasă fără un loc de muncă și din cauza eșecului ambelor încercări de a înființa centre de artă, Augusta Savage s-a retras în 1945 în orășelul Saugerties, New York, în Munții Catskill, și a restabilit relațiile cu fiica ei și cu familia acesteia.

Deși producția sa artistică a scăzut, ea și-a găsit liniștea și izolarea în Saugerties. A vizitat ocazional New York-ul, a predat copiilor în taberele de vară locale și a realizat câteva portrete-sculpturi ale turiștilor.

În timpul anilor petrecuți la Saugerties, ea și-a explorat și interesul pentru scris – povești pentru copii, crime misterioase – însă nu a fost publicată. În 1962, Savage s-a mutat înapoi la New York și a locuit împreună cu fiica ei. A murit într-o relativă obscuritate, pe 26 martie 1962, în urma unei lungi lupte cu cancerul.

Anul acesta, în luna mai, a fost anunțat că prima statuie din lume generată de inteligența artificială a fost expusă în Muzeul de Știință și Tehnologie din Stockholm și reunește stilurile a cinci sculptori celebri – Michelangelo, Auguste Rodin, Käthe Kollwitz, Takamura Kotaro și Augusta Savage.

Fotografie principală: Federal Art Project, Photographic Division collection, 1935-1942. Archives of American Art, Smithsonian Institution