Femei în artă – Barbara Hepworth, una dintre artistele cel mai bine cotate din lume
Barbara Hepworth, care este a doua cea mai valoroasă sculptoriță, după Louise Bourgeois, contribuie la stabilirea faptului că operele a mai mult de zece artiste depășesc acum pragul de 10 milioane de euro la licitație.
La vârsta de 17 ani, Barbara Hepworth, care avea deja intenția fermă de a deveni sculptoriță, a plecat să studieze la Colegiul de Artă și Design din Leeds cu o bursă. Și-a continuat pregătirea la prestigioasa școală de sculptură Royal College of Art din Londra (1921), unde l-a întâlnit pe Henry Moore. Aceasta a fost perioada primelor sale tăieturi directe, a căror tehnică a perfecționat-o în Italia, între 1924 și 1926. Întoarsă în Anglia, a expus împreună cu soțul ei, J. Skeaping, și și-a vândut primele sculpturi.
Întâlnirile cu alți artiști i-au permis să facă pași stilistici importanți. Pictura abstractă a lui Ben Nicholson, pe care l-a descoperit în 1930, a dus la renunțarea la figurație și la o concepție mai liberă a formei și a culorii. Trei ani mai târziu, arta lui Constantin Brâncuși i-a alimentat imaginația. Au urmat alte întâlniri decisive, cu Joan Arp, Pablo Picasso, Piet Mondrian, Wassily Kandinsky, Alberto Giacometti și Alexander Calder. Anii 1930, bogați în descoperiri și progrese creative, au fost, de asemenea, o perioadă de creștere a notorietății, datorită mai multor expoziții în diferite țări.
În 1950, Hepworth a reprezentat Marea Britanie la cea de-a 25-a ediție a Bienalei de la Veneția. Ea a devenit un ambasador artistic al țării sale. Comenzile au început să curgă, iar Tate Modern i-a cumpărat sculptura „Bicentric Form” (1949). În 1956, a urmat sfatul galeristului său și a început să realizeze gravuri în bronz, ceea ce i-a permis să facă față mai ușor cererii. De asemenea, a lucrat în ipsos pentru a face mulaje ale lucrărilor sale.
În 1956, a deschis prima Expoziție Internațională de Sculptură Contemporană la Muzeul Rodin din Paris. Europa a sărbătorit-o ca pe un stâlp al noii sculpturi, iar lumea a recompensat-o în mai multe rânduri. A primit Premiul I la cea de-a 5-a ediție a Bienalei de la São Paulo, urmat de un doctorat onorific din partea Universității din Birmingham în 1960. În 1963, la Bienala de la Tokyo, a primit Premiul Ministerului de Externe, iar în 1965 a fost numită Comandor al Imperiului Britanic de către regină.
Cercul artistelor ale căror lucrări au fost evaluate la peste 10 milioane de dolari
Anul trecut, Hepworth a intrat în cercul încă închis al artistelor ale căror lucrări au fost evaluate la peste 10 milioane de dolari cu „The Family of Man: Ancestor II” (1970), un bronz de aproape trei metri înălțime turnat în 1974 și produs în patru ediții. Această piesă impresionantă și rară a fost estimată între 4 și 6 milioane de dolari de Christie’s în cadrul vânzării de artă a secolului XX din noiembrie 2023, dar totemul de bronz aproape că și-a dublat estimarea maximă, ajungând la 11,5 milioane de dolari.
Acest nou record este cu atât mai remarcabil cu cât o face pe Hepworth a doua cea mai valoroasă sculptoriță, după Louise Bourgeois. Împreună cu recordul stabilit de Julie Mehretu în 2023, acesta marchează, de asemenea, prima dată în istoria licitațiilor când mai mult de zece femei au avut cel puțin o lucrare vândută cu mai mult de 10 milioane de dolari.
Performanță rară
Piața lui Hepworth a început să se reajusteze în urmă cu aproximativ zece ani, ceea ce a făcut ca artista să intre într-unul dintre cele mai importante clasamente ale pieței de artă: Top 100 de artiști din lume, clasificați în funcție de performanțele lor anuale la licitații. Cheia acestui clasament a venit în 2016. De atunci, cotația lui Hepworth a crescut atât de repede încât acum este aproape de a intra în Top 50 mondial, o performanță rară pentru o femeie artist.
În 2023, ea s-a clasat înaintea lui Jean Dubuffet, Keith Haring și Richard Prince, datorită vânzării a 74 de lucrări pe parcursul anului, inclusiv a celebrei „The Family of Man: Ancestor II”. Până la sfârșitul anului 2023, vânzarea operelor sale la licitație a generat 35 de milioane de dolari, față de mai puțin de un milion de dolari pe an la începutul anilor 2000. În decurs de o generație, venitul său anual s-a înmulțit cu 35, iar progresia s-ar putea să nu se fi încheiat.
Prima femeie care a depășit pragul de 10 milioane de dolari la licitație a fost Nathalie Gontcharova, o pictoriță rusă inovatoare care, împreună cu soțul ei Mikhaïl Larionov, a fondat mișcarea Rayonnisme. În 2008, tabloul ei „The Flowers” (circa 1912) a stabilit un record mondial pentru o artistă, ajungând la 10,8 milioane de dolari. Ea a devenit singura femeie care a obținut un astfel de preț. Cincisprezece ani mai târziu, numărul a ajuns la douăsprezece, cu o accelerare semnificativă în 2023, când zece lucrări realizate de artiste au depășit recordul mondial.
Artistele vândute la cel puțin o licitație cu peste 10 milioane de dolari:
Nathalie Gontcharova (din 2008)
Louise Bourgeois (din 2011)
Berthe Morisot (din 2013)
Joan Mitchell (din 2014)
Georgia O’Keeffe (din 2014)
Agnes Martin (din 2016)
Jenny Saville (din 2018)
Lee Krasner (din 2019)
Tamara De Lempicka (din 2019)
Frida Kahlo (din 2021)
Barbara Hepworth (din 2023)
Julie Mehretu (din 2023)
Foto credit: Tate Modern