
Femei în artă – Emma Stebbins, prima artistă de for public în New York City
Emma Stebbins (1815 – 1882), sculptoriță americană, prima femeie care a primit o comandă de artă de for public din partea orașului New York și prima femeie care a realizat în SUA un monument public din bronz, a fost celebră în secolul XIX și a creat lucrări inovative.
Aproape uitată cu timpul, acum Muzeul de Artă Heckscher din Huntington (New York) găzduiește prima expoziție dedicată acestei artiste. „Emma Stebbins: Carving Out History” este deschisă până la 15 martie 2026. Organizată de curatorul șef Karli Wurzelbacher, expoziția este rezultatul a cinci ani de cercetare continuă.
Muzeul deține cea mai mare colecție de lucrări Stebbins, inclusiv o pereche de sculpturi comandate de Charles Heckscher, unchiul fondatorului instituției, August Heckscher, reflectând angajamentul de lungă durată al acesteia față de artistă. Sunt prezentate și schițe, materiale de arhivă, dar și lucrări ce nu au mai fost expuse de mai bine de un secol.
Stebbins a lucrat în mare parte în stilul neoclasic, apărut la mijlocul secolului al XVIII-lea ca răspuns la stilul rococo, bogat și decorativ. Inspirându-se din antichitatea clasică, neoclasicismul a acordat prioritate echilibrului, formelor idealizate și temelor și narațiunilor moraliste.

Emma Stebbins: Carving out History; Hecksher Museum of Art
Europa, refugiu artistic
Emma Stebbins a realizat sculpturi inovative între anii 1857 și 1870, interpretări ale unor subiecte literare și biblice, alegorii fără precedent ale industriei americane și portrete ale prietenilor și membrilor familiei. În acea perioadă, a locuit la Roma împreună cu actrița shakespeariană Charlotte Cushman, care a sprijinit-o în carieră.
Născută în New York în 1815 într-o familie numeroasă înstărită, a fost susținută de părinți în urmărirea pasiunii sale pentru artă, la fel ca fratele ei, Henry G. Stebbins, care i-a sugerat să viziteze Roma pentru a studia sculptura. În 1856, a călătorit în capitala Italiei împreună cu mama și una dintre surorile ei și s-a împrietenit cu mai mulți artiști din oraș, precum și cu alți americani care locuiau acolo, inclusiv Charlotte Cushman. Cele două au schimbat, neoficial, jurăminte și se refereau una la cealaltă ca fiind căsătorite. Au revenit pentru scurt timp în State, apoi au făcut un tur al Europei și și-au continuat traiul artistic, boem în compania celebrităților vremii.
Diagnosticul de cancer la sân primit de Cushman le-a determinat să se întoarcă în Statele Unite, unde Stebbins a încetat să mai lucreze pentru a se putea îngriji pe deplin de partenera ei. Cushman a murit de pneumonie în 1876, iar în anii care au urmat Stebbins a compus biografia „Charlotte Cushman: Her Letters and Memories of Her Life”, care a fost publicată în 1879.

Bustul lui Charlotte Cushman (1870), de Emma Stebbins; Heckscher Museum of Art
În 1882, Stebbins a murit din cauza unei boli pulmonare și a fost înmormântată în cimitirul Green-Wood din Brooklyn.
Artistă-pionier
Printre cele mai cunoscute lucrări ale sculptoriței Emma Stebbins se numără Bethesda Fountain/ Angel of the Waters din Central Park și statuia din Boston care îl întruchipează pe pedagogul Horace Mann.
A primit comanda de a realiza fântâna în 1863 și a devenit prima femeie care a fost solicitată pentru o operă de artă de for public în New York. Aceasta aduce un omagiu apeductului Croton, prin care a fost adusă apă potabilă curată în New York City în 1842. Nu numai că este un loc familiar pentru localnici și vizitatorii orașului, însă fântâna a apărut și în filme și seriale de televiziune, de la „Angels in America” la „Sex and the City” și, mai recent, în „The Gilded Age”.
Cât privește statuia lui Mann, amplasată în 1865 pe domeniul Massachusetts State House, aceasta a făcut-o pe Stebbins prima femeie din țară care a realizat un monument din bronz de for public.










