Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
curatorial  /  Artǎ   /  Forme ale rezilienței și reprezentarea fragilității în pictura hiperrealistă contemporană, la Meron
treci peste sebastian nasta, meron gallery

Forme ale rezilienței și reprezentarea fragilității în pictura hiperrealistă contemporană, la Meron

Expoziția „Treci peste”, semnată de artistul vizual Sebastian Nasta și găzduită de Meron Gallery din Cluj-Napoca, propune o incursiune conceptuală și vizuală în zona tensiunii dintre vulnerabilitate și supraviețuire, între aparență și esență, între experiența personală și discursul colectiv al rezilienței. Cele cinci lucrări în ulei pe pânză sunt construite în cheia hiperrealismului figurativ, dar își depășesc intenționat granița tehnică, activând o problematică estetică și simbolică subtilă.

Corpul uman, în special chipul, devine în această serie un spațiu de proiecție psihologică. Figurile sunt tratate cu o rigoare formală remarcabilă, dar ceea ce interesează este mai puțin asemănarea cu modelul și mai mult forța evocatoare a privirii. Personajele sunt surprinse într-un registru static, iar prezența folie termoizolante – material de salvare și de protecție – introduce o dialectică între interioritate și exteriorizare, între expunere și camuflaj.

În lucrarea intitulată „Falsul Salvator Mundi”, artistul redă o figură feminină înfășurată într-o folie aurie, într-un peisaj natural deschis, sugerând o reevaluare a iconografiei salvatorului. Titlul face trimitere la celebra lucrare atribuită lui Leonardo da Vinci, dar conținutul vizual destabilizează așteptările: nu avem în față o figură mesianică, ci un corp vulnerabil, poate rănit, care poartă însă un soi de demnitate resemnată.

Una dintre lucrările centrale ale expoziției este portretul lui Deliric, muzician și artist multidisciplinar, reprezentat cu gura acoperită de folie. Această imagine deschide multiple niveluri de lectură: de la referința la autocenzură și presiunea discursurilor sociale, până la imposibilitatea comunicării în contexte marcate de tăcere sau reținere.

Lucrarea este cu atât mai relevantă cu cât Deliric semnează și textul poetic ce însoțește expoziția – o intervenție literară care funcționează ca dispozitiv de interpretare. Repetiția versului „Treci peste doar după ce ai trecut prea mult prin” funcționează ca o cheie de lectură, dar și ca o invitație la introspecție, la asumarea rănilor și transformarea lor în forță.

Lucrarea în care chipul unei femei apare parțial, înfășurat în cadru de lemn, sugerează fractura identitară – un portret al incompletului, al spațiului dintre ce suntem și ce alegem să arătăm. În contrapunct, compoziția care surprinde un grup de copii, cu un băiat ce ține o torță aprinsă, aduce o rază de speranță: lumina ca alegere, ca gest conștient, nu ca efect accidental.

Despre Sebastian Nasta

Născut în Transilvania, Sebastian Nasta este absolvent al Universității de Artă și Design din Cluj-Napoca, după ce a urmat cursurile Colegiului de Arte „Sabin Drăgoi” din Arad. Originar din Pianu de Sus, artistul își amintește începuturile sale modeste: desenând pe orice suprafață disponibilă, încurajat de educatoarea sa. Astăzi, acel impuls de a observa și reda cu minuțiozitate lumea din jur se traduce într-un limbaj artistic matur, marcat de hiperrealism pictural, simbolism discret și o preocupare constantă pentru expresivitatea chipului uman.

Pentru Sebastian Nasta, detaliul devine revelație, iar fiecare tușă este atent calibrată pentru a comunica nu doar forma, ci și tensiunea emoțională a subiectului. Fețele, mereu în centrul atenției, sunt pentru el spații de revelație, de întrebări și răspunsuri nespuse.

Într-un moment în care arta românească explorează intens zona instalației, performance-ului sau a conceptului pur, Sebastian Nasta propune o atentie conștientă la pictură – nu ca refugiu nostalgic, ci ca instrument relevant de reflecție vizuală și existențială. El se înscrie în noul val de artiști europeni care revalidează imaginea figurativă ca mijloc de acces la teme precum memoria, fragilitatea umană, identitatea și căutarea sensului.

Expoziția „Treci peste” poate fi vizitată la Meron Gallery în perioada 21 martie 2025 – 21 aprilie 2025, cu acces gratuit.

nl image

Descoperă arta alături de noi – abonează-te acum!

Artă, artiști, frumusețe și istorii inedite..
Abonează-te la newsletter pentru o selecție curatoriată de povești din lumea artei și a frumuseții care ne înconjoară.

Nu trimitem spam! Citește politica noastră de confidențialitate pentru mai multe informații.